سئو چیست

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده که به معنای بهبود موتور جستجو و افزایش رتبۀ صفحات در SERP یا Search Engine Result Pages است. به بیان ساده، کار سئو در دنیای دیجیتال مارکتنیگ افزایش شانس دیده شدن صفحات وب سایت، و در نتیجه محصول یا خدمتی است که در فضای وب توسط مرورگرهایی مانند Chrome, Firefox, Bing, Opera, Edge و… نمایش داده میشود. این مرورگرها عمدتا در قلب خود مجهز به موتورهای جستجویی از جمله Google، Bing، Yahoo، Baidu، Yandex و … هستند. از این رو، تکنیک سئو به نوعی هماهنگی با قواعد تعیین شده توسط موتورهای جستجو برای کسب ترافیک سالم و بیشتر محسوب میشود.

حتما هنگام استفاده از مرورگرها به این نکته دقت کرده اید که نتایج جستجو به ترتیب و در صفحات 1 تا … به نمایش گذاشته میشوند. به این صفحات در دنیای سئو سرپ (SERP) یا Search Engine Results Pages گفته میشود. و به عنوان یک کاربر شاید به این نکته پی برده باشید که صفحاتی (به بیان بهتر URLهایی) که در صفحه اول و به خصوص 5 ردیف اول جایگذاری میشوند، شانس بیشتری برای دیده شدن توسط کابران را دارند. همچنین در کنار بعضی از این نتایج جستجو شاید کلمه Ads را دیده باشید. قبل از پرداختن به تعریف سئو، بهتر است اشاره ای به ترافیک پولی و ترافیک اورگانیک داشته باشیم.

ترافیک پرداخت شده و ترافیک اورگانیک در سئو چیست

کسب رتبه بالا در SERP و قرار گرفتن در صفحات اول، دو روش مختلف دارد. موتورهای جستجو نظیر Google برای کسب درامد و “کمک به کسب و کارهای تازه تاسیس” در قبال دریافت وجه، صفحات شما را به طور موقت و خارج از نوبت به ردیف های بالای SERP انتقال میدهند. Google نام این طرح اجارۀ رتبه در SERP خود را Google Ads یا Google AdWords گذاشته. در Google Ads شما ملزم به پرداخت بهایی متغییر، بسته به تشخیص Google در همان لحظه، به ازای ترافیک ورودی و هر کلیک دریافتی از طریق Ads منتشر شدۀ خود در صفحات اول SERP خواهید بود که عمدتا صورتحسابهای ارزانی نیستند.

در نقطه مقابل این ترافیکی که برای آن پرداخت شده و موقت است، ترافیک اورگانیک قرار گرفته که معادل کسب ورودی از صفحات اول SERP و با قرار گرفتن در صفحات اول SERP برای مدتی طولانی، در صورت رعایت قواعد جستجوگر، در اولین صفحات از SERP است. کسب ترافیک اورگانیک رایگان بوده و نیاز به پیاده سازی استراتژی های بلند مدت سئو برای کسب جایگاه بالاتر در SERP دارد. اینکه مبنای این ترتیب بندی در SERP چیست و با چه تکنیک هایی میتوان رتبه بالاتری در نتایج کسب کرد، تخصصی است که سئو کاران به آن مشرف هستند.

پس در جواب این سوال که وظیفه یک متخصص سئو چیست، میتوان گفت: ارتقاء رتبه در SERP برای وب پیج هایی است که محصول و یا خدمتی در آن به مشتری یا مخاطبان عرضه میشود. به تعبیر دیگر، سئو به معنای بهینه سازی جایگاه صفحات وب سایت به منظور کسب ترافیک اورگانیک بیشتر و قرار گرفتن در رتبه های بالاتر در SERP است.

سئو از چه زمانی پدیدار شد

بر سر این موضوع که تاریخ دقیق پیدایش سئو چیست و پیاده سازی تکنیک های سئو از چه زمانی شروع شد، اختلاف نظر وجود دارد. برخی آنرا مقارن با ظهور اولین وبسایت در سال 1991 میدانند. و عده ای پدیدار شدن مبحث سئو را 6 سال دیرتر در سال 1996 ذکر کرده اند. سال 1997 مقارن است با ثبت دامنه google.com و از اینرو شاید بتوان تاسیس Google و ظهور الگوریتم، بات ها و اسپایدرهای آن را نقطه عطفی در فراز و نشیب دنیای سئو نامید. اگر علاقه مند به مطالعه درباره تاریخچه موتورهای جستجو هستید، سری به تایملاین موتورهای جستجو در ویکیپدیا بزنید.

با توجه به محبوبیت مرورگر گوگل و موتور جستجوگر آن در میان کاربران وب با اختلافی فاحش نسبت به سایر مرورگرها، محور اصلی فعالیت متخصصان سئو و مرجع رسمی برای انطباق با تکنیک های سئو نوین، بیانیه های این شرکت درباره الگوریتم های موتور جستجوگرش است. طبیعیست برای افرایش فروش و بردن رقابت در دیجیتال مارکتینگ، هدف را تکۀ بزرگی از کیک قرار دهید و سرمایه گذاری را روی پرترافیک ترین کانال انجام بدهید.

هدف موتورهای جستجو از پیاده سازی الگوریتم های SEO چیست

گردانندگان موتورهای جستجو در سال های ابتدایی، بسیار آسان گیر بودند. به این معنا که مبنای فهرست بندی (Indexing) آنها برای نمایش یک صفحه در SERP و رتبه بندی صفحات، شاخصه هایی بود که یک ادمین وب سایت یا وب مستر به آن اشاره میکرد. اما به مرور زمان تکنیک هایی برای فریب دادن موتورهای جستجو برای نمایش محتوای غیر مرتبط با موضوع جستجو و یا نمایش محتوای بی کیفیت به کاربران، صرفا جهت افزایش بازدید از وب سایت، پدیدار شد.

این موضوع تا جایی پیش رفت که هم کاربران و هم گردانندگان موتورهای جستجو را آشفته کرد. تکنیک هایی مانند استفاده از متن مخفی در صفحه، یا استفاده کردن از رنگ فونت همرنگ با پس زمینه، چپاندن کلمات کلیدی بیش از حد در متن و خرید بک-لینک های بی ارزش و فاقد اعتبار. و در این میان الگوریتم هایی توسط گردانندگان موتورهای جستجو پیاده سازی شد تا نتایج موجود در SERP ها را پالایش کنند.

هدف موتورهای جستجو از طراحی الگوریتم های ریز و درشت و به روز رسانی های پی در پی، افزایش سطح کیفی محتواست. محتوایی که به کاربران خود ارائه میدهد و همچنین تمهیدات امنیتی برای اطمینان خاطر کاربران، و البته کسب درامد بیشتر از طریق نمایش مرتبط ترین محتوا به کاربران.

با استناد به Moz به عنوان یکی از مراجع شناخته شدۀ سئو در دنیا، شروع درگیری بین وب مستران و الگوریتم نویسان جستجوگر گوگل از سال 2000 آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

معنی “الگوریتم های بنیادی” در سئو

شاید بتوان الگوریتم موتورهای جستجو را با معیارهای مختلفی دسته بندی کرد. یکی از این شاخصه ها، میزان مقیاس یا Scale ای هست که این الگوریتم ها روی صفحات وب سایت ها تاثیر میگذارند. به معنای اینکه وسعت تغییرات در اولویت بندی نتایج جستجو و میزان تحولات متعاقب آنها در سئو چیست. یک دسته از این الگوریتم ها تعداد زیادی از متخصصان سئو را دستخوش نوسان در امتیاز صفحات تحت مدیریت خود میکنند. به این الگوریتم ها و آپدیت هایشان Major Algorithms یا الگوریتم های عمده و به سایر الگوریتم ها Minor Algorithms یا الگوریتم های جزئی گفته میشود.

با نام الگوریتم های عمده گوگل آشنا شوید

تا زمانی که قواعد بازی را ندارید، نمیتوانید برندۀ آن باشید. در این قسمت صرفا به ذکر نام الگوریتم های عمده Google خواهیم پرداخت. در آینده به تفصیل به شرح آنها و اینکه برای هر کدام از این الگوریتم ها تکنیک مناسب و کاربردی سئو چیست و چطور پیاده سازی میشود، میپردازیم.

به نقل از Hubspot، از سال 2011 تا ماه آوریل سال 2021، 10 آپدیت عمده توسط Google پیاده سازی شده که اولین آن Google Panda در سال 2011 و آخرین مورد Google BERT در سال 2019 بوده. سایر این الگوریتم های عمده عبارتند از:

Google Pinguin, Google Hummingbird, Google Pigeon, Google Mobilegeddon, Google RankBrain, Google Snippet Length Increase, Google Mobile-First Indexing و Google Medic Update. البته چندین الگوریتم دیگر در منابع مختلف نیز تحت عنوان الگوریم های عمده مانند:

Google Possum، Google Fred، Google Venice، Google HTTPS/SSL و Google Pirate نیز در این میان به چشم میخورند که در این مقاله صرفا به ذکر نام آنها بسنده خواهیم کرد.

سئو کاران و رقص با الگوریتم های موتورهای جستجو

این الگوریتم ها با توجه به نیاز موتورهای جستجوگر و کاربران در مقطع مشخصی از زمان طراحی و پیاده سازی شده اند. اما مرتبا در حال به روزرسانی و تحول هستند. به این معنا که شاید ماهیت برخی از آنها طی این سالها تغییرات فراوانی داشته و تکنیک های سئو مرتبط با آن الگوریتم در سال های بعد، کارساز نباشد. از این رو تاکید میکنم به دنبال منابع آموزشی به روز شده و معتبر باشید. با این کار هم از اتلاف زمان و هم از گرفتن نتیجه معکوس و منفی در پیاده سازی تکنیک های سئو اجتناب کنید. به اصطلاح باید به ساز گردانندگان موتورهای جستجویی مانند Google رقصید تا بتوان از طریقشان کسب ترافیک اورگانیک کرد.

عمل رتبه بندی توسط موتور جستجو چگونه صورت میگیرد

موتورهای جستجوگر مانند Google از بات (Bot) و اسپایدرها (Spiders) برای عمل خزیدن یا Crawling در وبسایت ها استفاده میکنند. آنها به سراغ تک تک صفحات منتشر شده در وب میروند و شروع به نت برداری از آنها میکنند. در نهایت، اطلاعات وب پیج ها را در لیستی فهرست کرده (Indexing) و آن را آمادۀ پردازش برای الگوریتم میسازند. این اطلاعات برای بررسی خلوص، کیفیت، موضوع محتوا، و البته امنیت و سایر مولفه های مورد نظر در امتیازدهی بررسی میشوند. به بیان ساده، میشود بات ها را سرشماران آمارگیری و الگوریتم ها را به تحلیل گران آمار تشبیه کرد.

اما تمام اطلاعاتی که الگوریتم های موتور جستجو برای امتیاز بندی یک صفحۀ خاص به دنبال آن میگردند، تنها در خود آن صفحه وجود ندارد. بلکه عوامل خارجی نیز در رتبه بندی صفحات در SERP و تعیین خلوص و اعتبار دامنه و صفحات منتشر شده تحت آن وجود دارد. از اینرو، سئو و فنون بهبود رتبه بندی صفحات به 2 دستۀ داخلی و خارجی تفکیک میشوند.

سئو داخلی – On-Page SEO یا Local SEO

سئو داخلی با نام های Local SEO ،On-Page SEO و On-Site SEO شناخته میشود. اشاره به فاکتورهایی دارد که با رعایت آنها در یک صفحه از وب سایت، میتوان رتبه بندی خود آن صفحه در SERP را بهبود بخشید. عواملی مانند کیفیت محتوای صفحه، سرعت بارگذاری صفحه، تجربۀ کاربر حین بازدید، CTR یا Click-Through Rate، نرخ بازگشت یا Bounce Rate از این دسته است. توضیح اینکه عوامل موثر بر سئو داخلی دقیقا چه هستند و “وزن هر یک از این پارامترها” در امتیاز بندی صفحات چقدر سنگین است، در این مقاله نمیگنجد.

در توضیح اینکه تعریف سئو چیست و اهمیت سئوی داخلی در آن تا چه حد است، این است که عمده فنون بهینه سازی توسط متخصصان سئو، روی این بخش اعمال میشوند و نسبت به سئو خارجی یا Off-Page SEO فضای مانور بیشتری دارد. روز به روز قوانین مرتبط با آن دستخوش تغییر میشوند و عمده الگوریتم های Google و موتورهای جستجو، برای بهبود کیفیت در این بخش از سئو طراحی میشوند.

سئو خارجی – Off-Page SEO

همانطور که در بالا اشاره شد، عواملی خارج از یک وب پیج برای رتبه بندی در SERP نیز وجود دارند. به تاکتیک هایی که خارج از یک دامنه برای ارتقاء رنکینگ صفحات دامنۀ مذکور پیاده سازی میشوند، در اصطلاح سئو خارجی، Off-page SEO و یا Off-Site-SEO نامیده میشود. اینکه مثلا صفحات وب شما لینکی به عنوان مرجع معتبر از دامنه معتبر دیگری دریافت کرده یا نه؟ آیا صفحات وب در دامنه شما، در فضای وب توسط کاربران دست به دست میچرخند؟ و اینکه تاثیر گذارن در شبکه های اجتماعی و وب به چه اندازه از برند شما نام میبرند، همه از عوامل سئوی خارجی در 2021 شناخته شده اند.

همانند سئو داخلی، مبحث سئو خارجی نیز مقوله ای مفصل برای بحث است که در این آموزش سطحی و مبتدی نمیگنجد. در بلاگهای بخش آموزش و ترفند به شرح اینکه این مدل از سئو چیست و تکنیک های خارج از صفحه برای این بخش کدامند، میپردازیم.

علیرغم اینکه تفاوتهایی در قواعد پیاده سازی سئو در موتورهای جستجو مختلف وجود دارد، با استناد به Moz، زیر ساخت و قواعد کلی الگوریتم های امتیازدهی در میان آنها تقریبا مشابه است. توصیه اینکه سعی به فریب دادن موتورهای جستجو نداشته باشید و وقت را برای پیاده سازی تکنیک های کلاه سیاه تلف نکنید. سعی کنید سرمایه گذاری را برای درک اینکه تعریف سئو چیست و چطور میتوان کلاه سفید برسر گذاشت، انجام دهید. درغیر اینصورت، دستاورد شما کوتاه مدت خواهد بود و از اعتبار دامنۀ شما کاسته خواهد شد.

جریمه شدن توسط موتورهای جستجوگر عواقبی بلند مدت در پی خواهند داشت و رهایی از این عواقب مستلزم صرف زمان، انتظار، و هزینه خواهد بود. و شاید پس از مشمول بخشش قرار گرفتن، صفحه شما با تنزلی شدید در جایگاه SERP پدیدار شود.

اخلاق و منش در تکنیک سئو

اخلاق و منش در پیاده سازی تکنیک های سئو به استعاره با “رنگ کلاهی” که سئو کار بر سر گذاشته، مشخص میشود. سئو کلاه سیاه، سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه خاکستری، هر یک در پیاده سازی تکنیک های سئو سبک و سیاق خود را دنبال میکنند. در وبلاگ قبلی با عنوان سئو کلاه سیاه، سفید و خاکستری را دقیق تر بشناسیم به نقد کامل این سه گروه پرداختیم و اینکه تفاوت رنگ کلاه ها در سئو چیست، به طور مفصل صحبت کردیم.

در ادامه با ما همراه باشید و از آخرین ترفندها و آموزش های سئو مطلع شوید.

:سایر منابع

  1. https://moz.com/google-algorithm-change
  2. https://blog.hubspot.com/marketing/google-updates
  3. https://backlinko.com/on-page-seo
  4. https://www.semrush.com/blog/off-page-seo/?kw=&cmp=US_SRCH_DSA_Blog_Core_BU_EN&label=dsa_pagefeed&Network=g&Device=c&utm_content=515715501072&kwid=aud-296306606820:dsa-1057183193515&cmpid=11778642910&agpid=113114224463&BU=Core&extid=167363109256&adpos=&gclid=Cj0KCQjwiqWHBhD2ARIsAPCDzaljAdFzEyonIJp2mljKs6RuHzkmrW-pW6eJIG6gK5hnav2-Tzo38aMaAjucEALw_wcB#header5
  5. https://moz.com/beginners-guide-to-seo/why-search-engine-marketing-is-necessary
  6. https://www.iconquerors.com/google-search-ranking-algorithms/
  7. https://yoast.com/google-algorithm-updates/
  8. https://lazyearning.com/seo/on-page-seo/
  9. https://gs.statcounter.com/
  10. https://www.sirensearch.co.uk/2019/01/03/past-search-engines-the-evolution/

 
Summary
سئو چیست
Article Name
سئو چیست
Description
🤷‍♀️ سئو چیست و ترافیک ارگاینک به چه چیزی گفته میشود... وظیفه یک متخصص SEO چیست، و سئو چه کاربرد و اصولی دارد؟ در ادامه این متن با مبانی SEO آشنا خواهید شد
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >