تحلیل اس اس ال در سئو

تحلیل SSL اس اس ال در سئو

پروتکل HTTPS در لایه اپلیکیشن (یا براوزر در مبحث ما) با نصب لایسنس اس اس ال (SSL) بر روی وبسایت فعال میشود. SSL در سئو تقریبا در سال 2014 یکی از معیارهای اصلی برای رتبه بندی وبسایت ها و صفحات آنها معرفی شد. اهمیت این پروتکل برای سئوکاران نیمه حرفه ای و حرفه ای تقریبا شناخته شده است. گرچه هنوز در بسیاری از وبسایت هایی که مشغول تجارت الکترونیک هستند، از پروتکل ناامن HTTP استفاده میشود.

پرتکل HTTP و HTTPS و نقش SSL در سئو
پرتکل HTTP و HTTPS و نقش SSL در سئو

از طریق پروتکل HTTP اطلاعات مهمی به صورت رمزنگاری نشده منتقل میشود که یکی از آسیب های شناخته شده در برابر حملات سایبری معروف است. حملاتی مانند فرد واسط (Man In The Middle). شاید یکی از دلایل عدم استفاده از لایسنس SSL در سئو (Secure Sockets Layer)، که عمدتا در وبسایت هایی دیده میشود که توسط افراد غیر متخصص اداره میشوند، هزینه مجزای این لایسنس باشد.

البته این مبلغ در برابر ریسکی که با استفاده از پروتکل HTTP میپذیرید بسیار ناچیز است. اما افراد غیرمتخصص شاید به چشم یک انتخاب به آن نگاه کنند. در صورتی که هم از منظر سئو و هم از منظر امنیت، استفاده از این پروتکل امری ضروریست.

میزان استفاده از SSL در وب سایت ها

تا تاریخ امروز، سوم جولای 2021، و با استناد به سایت Built With تعداد وبسایت های آنلاینی که به SSL/TLS مجهز شده اند تنها درحدود 46,703,423 مورد گزارش شده که در مقایسه با تخمین 1.7 میلیارد وبسایت در جهان، آماری بسیار پایین است.

توضیحات تکمیلی درباره TLS تی ال اس و  SSL اس اس ال

با معرفی ورژن اول TLS در سال 1999 که به نوعی نسل پیشرفتۀ SSL تلقی میشود، استفاده از TLS جایگزین SSL در لایه ارائه (Presentation) در استک (پشته) OSI شد. البته بحث فراوانی پیرامون لایۀ دقیق عملکرد SSL در مدل OSI وجود دارد که این پروتکل، یک پروتکل مشترک بین لایه های Transport, Presentation و Session است.

یکی از دلایل این بحث این است که پروتکل TLS که مخفف Transport Seurity Protocol هست، وظیفۀ تحویل دادۀ رمزنگاری شده به لایۀ انتقال را دارد. پس در بالای لایه Transport در پشتۀ OSI مینشیند که لایه Session است.

نکته: اگر با لایه های OSI آشنا نیستید، به شما پیشنهاد میکنم آنها را نه تنها مطالعه کنید بلکه سعی به درک عمیقشان کنید. این مدل برای به تصویر کشیدن منطق انتقال داده در پروسه تبادل اطلاعات دیجیتال در ارتباط بین دو کامپیوتر در شبکه به کار میرود.

بالاخره اس اس ال در کدام لایه کار میکند؟

در خصوص این اختلاف نظر، مقاله ای در Research Gate اشاره به تعلق اس اس ال به لایه انتقال یا Transport دارد. در صورتی که Michael Cobe در مقاله ای طولانی بحث میکند که که SSL یک پروتکل مشترک و چند لایه ای است. و اوج این اختلاف نظر در وبلاگ مباحث امنیت دیده میشود. شاید بهترین منطق برای پاسخ دادن به این سوال، نگاه کردن به مدل TCP/IP به جای مدل OSI باشد.

تعداد کل SSL های فعال در دنیا - غفلت سئوکارن مبتدی برای استفاده از اس اس ال در سئو
تعداد کل SSL های فعال در دنیا – غفلت سئوکارن مبتدی برای استفاده از اس اس ال در سئو

با این اوصاف، شاید بتوان کفت که در سمت فرستنده، SSL وظیفه رمزنگاری داده ها را پیش از تحویل به لایۀ شبکه یا Network بر عهده داشته. و در سمت گیرنده، عمل رمزگشایی داده ها را بعد از دریافت Packet از لایۀ شبکه در مدل TCP/IP بر عهده دارد. این توصیف دقیقا همان نوع دسته بندی است که ویکیپدیا به تصویر کشیده و شاید مهر تائیدی باشد بر مشترک بودن SSL در بین چندین لایه از مدل OSI. اما فارغ از این لایه بندی ها و تعاریف، تاثیر اس اس ال در سئو دیگر بر کسی پوشیده نیست.

غلط مصطلح

در حقیقت آنچه شما امروزه به عنوان SSL در سئو عمدتا از آن یاد میکنید، آخرین نسخه از لایسنس TLS میباشد که به طور مصطلح از TLS با عنوان SSL یاد میشود. همانطور که پیش تر به زبان عامیانه به آن اشاره شد، وظیفه اصلی TLS رمزنگاری داده است. اما توصیف دقیقتر این است که رمزنگاری در TLS/SSL بر مبنای کلید اختصاصی و کلید عمومی (Private & Public Keys) صورت میگیرد.

کلید اختصاصی نزد صاحب لایسنس نگه داشته میشود و کلید عمومی به طور گسترده توسط مرجع سرتیفیکیت منتشر میشود. ابتدا داده در سمت ارسال کننده با استفاده از کلید اختصاصی رمز نگاری (Encryption) میشود. سپس در سمت دریافت کننده، رمزگشایی (Decryption) توسط کلید عمومی صورت میگیرد. همچنین از کلید خصوصی میتوان به عنوان امضای دیجیتال جهت احراز هویت استفاده کرد.

تحلیل اس اس ال در سئو چیست؟

با توجه به توضیحات بالا، میتوانید بدون درنگ اهمیت اس اس ال در سئو را ذکر کنید. “امنیت کاربر و اطلاعات وی طی انتقال اطلاعات در وب”. موتورهای جستجو در قبال نتایج جستجویی که به کاربران ارائه میدهند خود را مسئول میدانند. محور استراتژی جستجوگرها در رتبه بندی وب پیج ها، ارائه مرتبط ترین و بهترین محتواهاییست که از لحاظ امنیتی نیز کاربران را تهدید نکنند.

این تمهیدات عمدتا درباره وبسایت هایی صدق میکند که یا فروشگاهی هستند و یا اطلاعات شخصی و حیاتی کاربر در آن ها منتقل میشود. اطلاعاتی مانند حسابهای کاربری، اطلاعات بانکی، مدارک شناسایی، اطلاعات شخصی، و آمار و ارقام حساس. همچنین SSL در برابر انواع دیگری از حملات سایبری برای وبلاگ ها و یا سایت های شرکتی نیز میتواند موثر باشند که در آینده به انواع آنها خواهیم پرداخت.

ارتباط اس اس ال با Bounce Rate و Conversion Rate

از منظر روانشناختی، دیدن یک مثلث با علامت تعجب (علامت خطر رو عرض میکنم) در کنار نام دامنۀ شما در Address Bar موتورهای جستجو، بار منفی دارد. شاید شخص بازدید کننده از صفحه شما، بدون داشتن هیچ اطلاعی از امنیت صفحه ای که از آن بازدید میکند، با دیدن این علامت احساس خطر کرده و صفحه شما را با تنها یک کلیک و ظرف چند ثانیه ترک کند. این اتفاق معادل است با افزایش Bounce Rate در دامنه شما. و این رخداد مساوی است با از دست دادن فرصت ارائه محصول یا خدمتی که شاید ارزان ترین مورد و یا با کیفیت ترین گزینه در نوع خود باشد. در این سناریو به بیان فنی در سئو، “Conversion Rate” یا “نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری” در وبسایت کاهش پیدا کرده.

جمع بندی

در این مقاله سعی شد تا هم از منظر منطقی و هم از دیدگاه فنی به تحلیل SSL در سئو بپردازیم. اگر هنوز وبسایت شما مجهز به این لایسنس نیست، توصیه میکنم زودتر دست به کار شید و تمام پروتکل های وبسایتتون رو از HTTP به HTTPS تغییر بدید. بعد از پیاده سازی و در گذر زمان منتظر بهبود رتبه وب پیج هاتون در رنکبندی موتورهای جستجو باشید. البته معیارهای دیگری نیز در این بین دخیل هستند. در آموزش و ترفندهای آینده با معرفی سایر عوامل موثر در رتبه بندی سایت ها در سال 2021 همراه شما خواهم بود.

 

:منابع

https://en.wikipedia.org/wiki/Transport_layer

https://trends.builtwith.com/ssl/SSL-by-Default

https://www.guru99.com/difference-tcp-ip-vs-osi-model.html

https://www.researchgate.net/figure/VPN-protocols-on-OSI-Model_fig2_287458379

https://www.techtarget.com/contributor/Michael-Cobb?_gl=1*1vzyhbu*_ga*NTAxNDAyMTEuMTYyNTY5MDA3Mg..*_ga_TQKE4GS5P9*MTYyNTY5MDA2OS4xLjEuMTYyNTY5MjAzNy4w&_ga=2.151978361.1784103517.1625690072-50140211.1625690072

 
Summary
تحلیل اس اس ال SSL در سئو
Article Name
تحلیل اس اس ال SSL در سئو
Description
🔐 اهمیت لایسنس اس اس ال در سئو، ارتباطی مستقیم با فعاسازی پروتکل HTTPS در لایه اپلیکیشن دارد. نقش SSL در سئو برای اکثر سئوکاران حرفه ای امری بدیهست اما ...
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >