متاتگ های سئو

متاتگ های سئو

وب پیج های زیادی با جلوه های بصری جذاب وجود دارند. اما شاید با این موضوع برخورد کرده باشید که خیلی از صفحاتی که در رتبه های اول نمایش صفحات جستجو یا SERP قرار میگیرند، بسیار ساده هستند. مانند Still SEO… شاید در بسیاری از این سایت ها، افکت های فانتزی مبتنی بر CSS یا JS نبینید. پس علت اینکه این سایت های بسیار ساده در صفحه اول SERP قرار گرفته است، چه میتواند باشد؟ علت رعایت قواعد سئو است که یکی از اصول مهم در آن، استفاده از تگ های سئو یا SEO Tags میباشد.

پیش نیاز: اگر مقالۀ قبلی Still SEO را با عنوان سئو چیست، مطالعه نکرده اید، درنگ کوتاهی کند و این مقاله را در کمتر از 4 دقیقه بخوانید و بعد به ادامۀ این مطلب بپردازید. اصطلاحاتی که برای درک این متن نیاز دارید، به تفصیل در مقاله دیگر شرح داده شده اند.

متاتگ های سئو حیاتی برای Ranking و Indexing

زمانی که Spider ها یا Bot ها به سراغ صفحات برای فهرست بندی میایند، به دنبال درک مطلب و محتوا به زبان خود هستند. آنها نیاز به تابلوهای راهنما برای پیدا کردن محتوای وب سایت شما، موضوع آن، کلمات مهم در محتوا، اولویت بندی های مشخص شده در محتوا، قسمت های مختلف محتوا  و یک سری اطلاعات تکمیلی برای فهرست بندی صفحات شما هستند.

اگر این تابلوهای راهنما در دیدرس آنها نباشد، صفحات وب سایت شما را رها خواهند کرد و به سراغ صفحات و یا دامنه های بعدی خواهند رفت. وقت برای اسپایدرها اهمیت داشته و تا ابد برای درک یک محتوا و فهرست بندی آن صبر نمیکنند. پس اگر میخواهید صفحاتتان به موقع فهرست بندی شوند و به جایگاهی در SERP که استحقاقش را دارند برسند، باید آنها را برای درک بهتر توسط اسپایدرها برچسب یا Tag بزنید. در حقیقت، اسپایدرها بر خلاف برخی کاربران وب، مجذوب جلوه های ویژه در وب سایت شما نمیشوند.

متاتگ های سئو چه هستند؟

تگ های سئو معمولا در CMS یا Content Management System هایی مانند WordPress تا حد زیادی به طور خودکار زده میشود. در سایر پلتفرم ها، شاید نیاز به تعریف دستی آنها داشته باشید. تگ های مد نظر در سئو، در اصل HTML Tag هایی هستند که اکثرا به صورت زوج استفاده میشوند. یکی به صورت ساده به معنای شروع تگ و دیگری با “/” یا Slash به معنای پایان تگ. مانند <body> و <body/> که اولی نشان دهندۀ شروع و دومی پایان یک تکه از محتوای متنی در قسمت بدنۀ متن هستند. برخی از تگ های سئو در قسمت های بالایی کد HTML صفحه، زیر تگ <head> قرار میگیرند و برخی دیگر در لایه های داخلی تر از کدهای لانه گذاری شده یا Nested Codes صفحات وب سایت قراردارند. در زیر به توضیح 9 تا از تگ های سئو خواهیم پرداخت.

1- مهمترین تگ سئو، Title

شاید بتوان گفت که این تگ، مهمترین مورد در میان تگ های سئو باشد. و اینکه چگونه این Tag را نامگذاری میکنید و یا اصلا در صفحه مورد نظر وجود دارد یا نه. به عنوان یک سئو کار حرفه ای، این تگ نباید در صفحات شما دچار ایراد یا تکرار باشد. به منظور اینکه موتوهای جستجو قادر به درک صفحات شما، متن داخل آنها و حتی زمینه فعالیت شما در وب سایت شوند، نیاز به خواندن این برچسب دارند.

تگ تایتل، مهمترین متاتگ در سئو
تگ تایتل، مهمترین متاتگ در سئو

فرض کنید مقاله ای روبروی شما گذاشته شود که عنوان اصلی ندارد. شما نیاز به خواندن چند بند و یا چند جمله خواهید داشت تا حدس بزنید موضوع این متن راجع به چیست. و این کار، دقیقا کاری است که Spider ها برای آن زمان نخواهند گذاشت و به سادگی صفحه شما را رها خواهند کرد. عنوان صفحه یا Title، دقیقا همان چیزیست که در صفحات SERP با رنگ آبی یا بنفش به کاربر نمایش داده میشود. همچنین با هاور کرد موس روی Tab های براوزر این تگ پدیدار میشود.

به واسطه Title، صاحب صفحه به کاربر و اسپایدرها نشان میدهد که محتوای یک صفحه راجع به چیست و چه نکته ای در آن نهفته.

ترفند: از طریق مقایسه عنوان صفحه که عمدتا به رنگ آبی و Bold نمایش داده میشود، با توضیحات متا که در زیر آن قرار داده شده، شما قادر به پیدا کردن اصلی ترین کلمه کلیدی در یک صفحه خواهید بود و میتوانید از همان برای تولید محتوا استفاده کنید. در مثال بالا، عبارت Still SEO نقطه اشتراک این دو بوده و احتمالا اصلی ترین کلمه کلیدی در این صفحه است.

نکته: هر صفحۀ واحد از وب سایت شما میبایست یک Title Tag یکتا داشته باشد. برای نامگذاری صفحات، از عنوان یکسان استفاده نکنید.

2- توضیحات متا یا Meta Description Tag:

میتوان از این برچسب به عنوان خلاصه داستان در یک کتاب و از Title به عنوان نام یک کتاب مثال زد. مسلما اهمیت نام کتاب از خلاصه داستان برای مخاطب مهمتر خواهد بود اما قبل از رفتن به سراغ محتوای کتاب، خواننده ابتدا به این دو رجوع میکند. اگر برایش جذاب بودند، شروع به ورق زدن کتاب میکند. صفحات سایت در وب نیز به همین صورتند.

نمایش توضیحات متا یا Meta Description
نمایش توضیحات متا یا Meta Description

این تگ بر خلاف Title، یک برچسب تک لیبلی بوده و تنها با علامت Slash در انتها به پایان میرسد. شاید بتوان گفت بعد از Title، توضیحات متا مهمترین برچسب میان تگ های سئو است. در رابطه با انتخاب جمله مناسب به عنوان توضیحات متا، میبایست ترکیب Title و Meta Description برای موتور جستجو مشخص کند که یک متن راجع به چه موضوعی است. و این متن باید در پاسخ به چه پرسشی به کاربران نمایش داده شود. یک روال را برای نامگذاری در نظر بگیرید و همان را در پیاده سازی رعایت کنید.

3- Header Tags یا تیترها:

تگ های هدر با نام های H1 تا H6 نامگذاری شده اند. عمدتا در متن برای قالب بندی ظاهری استفاده میشوند و به ترتیب از 1 تا 6، وزن ارزشی مطلب را برای پردازش توسط اسپایدرها کاهش میدهند. از لحاظ بصری، تگ H1 بزرگترین اندازه را داشته و H6 کوچکترین. بسته به قالب بندی یا Formatting یک متن، شاید نیاز به استفاده از چندین سطح از این تگ ها را داشته باشید. به اینصورت که عمدتا عنوان H1 پر اهمیت ترین، و H6 از اهمیت بسیار کمتری از نظر شما به عنوان تولید کننده محتوا، برخوردار است.

تگ های هدر
تگ های هدر

منطق این است که هر چه عدد Header Tag بزرگتر میشود، احتمالا محتوایی که در بر گرفته از نظر معنایی از موضوع اصلی متن دورتر میشود. پس به منظور درک کلی موضوع یک متن و شناسایی محتوای ارزشمند در آن، وزن یک هدر H2 در نظر اسپایدرها به مراتب بیشتر از یک هدر H4 است.

نکته: اهمیت تگ های H1  تا H3 میان تگ های سئو  زیاد بوده و در کمتر متنی از تگ های H4 تا H6 استفاده میشوند. اما با پیدایش الگوریتم هایی مانند الگوریتم Passage Ranking، احتمال دیده شدن محتوا در لایه های درونی یک متن افزایش یافته و شاید متنی که در زیر یک هدر H6 نوشته شده است، به عنوان بهترین پاسخ به یک جستجو توسط Google برگزیده شود. پس محتوای زیر هدرهای 4 تا 6 را، در صورت نیاز به استفاده، دست کم نگیرید. آنها را با محتوای کم ارزش و فله ای صرفا پر نکنید. بلکه با استفاده از آنها اقدام به قالب بندی بهتر برای محتوای با کیفیت خود کنید. در نهایت توصیه میشود در هر صفحه تنها یک تگ H1 داشته باشید.

4- Alt Tag برای تصاویر:

این تگ که به عنوان تگ Alternative یا تگ جانشین برای عکس ها از آن یاد میشود، شاید یک فرصت استثنائی برای سئو کارانی باشد که تصمیم به برتری جستن بر رقبا دارند. یک علت این است که استفاده از تگ Alt در تصاویر توسط بسیاری از وب مسترها از قلم میفتد! و نکتۀ دوم اینکه ترافیک در برخی از مواقع، از قسمت Image در براوز به وب سایت شما وارد میشود و نه از تب All.

تگ Alt، برچسبی برای بهینه سازی عکس ها در میان تگ های سئو و جذب ترافیک
تگ Alt، برچسبی برای بهینه سازی عکس ها در میان تگ های سئو و جذب ترافیک

به این صورت که ابتدا کاربر به دنبال عکسی راجع به موضوعی خاص میگردد، عکس جذاب شما را از میان سایر عکس ها انتخاب میکند، از روی کنجکاوی روی آن کلیک کرده و به سمت وب سایت شما هدایت میشود.

و اما فلسفه در نظر گرفتن تگ Alt به عنوان یکی از تگ های سئو این است که موتورهای جستجو قادر به خواندن متن در هر فرمتی از عکس نیستند. ترجیح اسپایدرها، درک سریع موضوع عکس و عبور از آن است. با خواندن تگ Alt، Bot ها عکس مذکور را به سرعت در یک دسته بندی خاص فهرست میکنند و تحویل الگوریتم ها میدهند. و این زمانیست که شما فرصتی را برای بیشتر دیده شدن و جذب مخاطب بیشتر به دست میاورید. در صورتی که رقبای شما از قافله عقب مانده اند.

همچنین از دیدگاه User Experience یا UX، اگر به هر دلیلی تصویری در صفحات وب سایت شما نمایش داده نشود، تگ Alt به بازدید کننده صفحه نشان میدهد که فضای خالی این عکس مرتبط با چه موضوعی بوده. همچنین به هنگام تبدیل محتوای متنی به صوتی برای نابینایان، Alt Tag ها نیز پردازش شده و به عنوان توضیح عکس ترجمه میشوند.

5- لینک با تگ Nofollow و Dofollow:

به طور خلاصه، در مبحث سئو خارج از صفحه یا Off-Site SEO دو نوع لینک وجود دارد. دستۀ اول لینک های dofollow که به صورت پیش فرض به دامنه و صفحۀ لینکی که به آن اشاره میکنند، اعتبار میدهند (Domain Authority and Page Authority). و دستۀ دوم لینک های nofollow که عده ای معتقدند فاقد ارزش هستند و عده ای دیگر معتقدند از وزن کمتری برای اعتباردهی به مقصد نسبت به لینک های dofollow برخوردارند.

اعتبار دهی با لینک های Nofollow و Dofollow در تگ های سئو
اعتبار دهی با لینک های Nofollow و Dofollow در تگ های سئو

 فارغ از این اختلاف نظر، اهمیت تگ Nofollow در چند سناریو مهم است:

الف- اگر نیاز به لینک دادن به یک صفحه ای خارج از دامنۀ خود دارید، بهتر از تگ nofollow استفاده کنید. علت این است که اسپایدرها با دیدن این تگ، در صفحه شما میمانند و به خزیدن یا Crawling در دامنۀ شما ادامه میدهند. اگر لینک dofollow باشد، احتمال دارد که Bot از صفحه شما خارج شده و به صفحه ای که به آن لینک داده اید منحرف شود.

ب- زمانی که شما تصمیم به لینک دادن به صفحه ای با Page Authority و ِDomain Authority پایین دارید، شاید بهتر باشد از تگ nofollow استفاده کنید.

پ- زمانی که از دامنه دیگری Backlink دریافت میکنید، اگر دامنه معتبر است درخواست dofollow کنید. و اگر دامنه نا معتبر است، درخواست nofollow.

ت-  اگر Domain Authority برای دامنه شما ضعیف باشد و لینک dofollow به دامنه ای دیگر دهید، احتمال دارد با فرض Spammer بودن و یا Link Farm بودن شما، وب مستر مقصد شما را از طریق ابزار Disavow Tools در Google Search Console گزارش بدهد. و این گزارش برای سئو صفحه و دامنۀ شما، اتفاقی خوشایند نخواهد بود.

6- انکور تکست ها یا Anchor Text:

Anchor Texts یا لنگر نویسه ها، همان کلمات، آیکون ها و عکس هایی هستند که کاربر با کلیک کردن روی آنها به یک صفحه دیگر در داخل و یا خارج از دامنه فعلی هدایت میشود. آنها دقیقا مانند لینک معمولی عمل میکنند و کارشان هدایت به یک صفحۀ ثانویه است. اما با یک تفاوت… اینکه به جای درج یک URL طولانی درمتن، شما یک کلمه، عبارت و یا یک تصویر را برای ارجاع استفاده میکنید.

Anchor Text، تگی برای ارجاع به مقصدی دیگر
Anchor Text، تگی برای ارجاع به مقصدی دیگر

یک اشتباه رایج در استفاده از تگ های سئو، انتخاب نادرست Anchor Text است. Bot ها قادر به درک عبارت منتخب شما به عنوان انکورتکست، و ارتباط موضوعی آن با لینک مقصد خواهند بود. برای مثال به استفاده از لغت “اینجا” برای ساخت یک Anchor Text اشاره میکنیم.

فرض کنید که میخواهید راجع به جاذبه های گردشگری مشهد صحبت کنید، و قصد دارید لینکی را به یک صفحه دیگر بدهید. در اینجا شاید 2 گزینه برای انتخاب Anchor Text داشته باشید به شرح زیر:

1- توضیحات بیشتر راجع به گردشگری مشهد، قبلا داده شده.

2- برای مطالعه بیشتر راجع به گردشگری مشهد، اینجا کلیک کنید.

هردو انکور تکست در عمل یک کار را انجام میدهند و مخاطب را به یک مقصد خواهند رساند. اما گزینه اول انتخاب مناسب تری برای لینک دهی از طریق انکور تکست است. زیرا عبارت انتخاب شده، بیانگر موضوعی کاملا مرتبط با موضوع متن ثانویه است که فرضا درباره زیبایی های شهر مشهد نوشته شده. در صورتی که کلمه “اینجا” یک کلمه عام بوده و راهنمای مناسبی برای اسپایدرها از دیدگاه سئو نخواهد بود.

7- تگ نشانی قانونی یا Canonical Tag:

خیلی ها بر این باورند که یادگیری استفادۀ صحیح از این تگ، در دوره آموزش مقدماتی سئو نمیگنجد و مبحثی فراتر از مبانی است. برای همین، در این متن اشاره ای کوتاه به Canonical Tag خواهیم داشت و در آینده مفصل راجع به آن صحبت خواهیم کرد.

به طور خلاصه، اگر 2 یا چند صفحه با متن یکسان و یا مشابه در یک وب سایت وجود داشته باشد، Google قادر به تصمیم گیری برای انتخاب یکی از این صفحات برای SERP نخواهد بود و احتمال دارد از نمایش تمامی این صفحات با متن مشابه یا یکسان صرفه نظر کند. برای رفع این مشکل 3 راه حل پیشنهاد میشود: 1- حذف صفحات کم ارزش و ریداریکت به صفحه پر ارزش تر 2- ادغام صفحات با هم و noindex کردن صفحات کم ارزش 3- استفاده از تگ Canonical.

با استفاده از تگ Canonical به عنوان یکی از تگ های سئو، شما به موتور جستجو اعلام میکنید که نسخه اصلی و مد نظر شما برای نمایش یک محتوای تکراری کدام صفحه با کدام URL است. و دیگر نیازی به پاک کردن صفحات کم ارزش تر و تکراری نخواهید داشت. و اما توضیح اینکه کدام راهکار مناسبتر است را در متنی جداگانه تقدیم حضورتان میکنیم.

8- Schema Markup در تگ های سئو:

استفاده از تگ های Schema Markup که با نام Rich Snippet ها هم شناخته شده اند، روشی فوق العاده برای متمایز شدن از رقبا در جستجوهای Google است. Schema Markup ها در واقع میکرو داده هایی هستند که با اعمال کردن آنها به صفحات، توضیحاتی تکمیلی راجع به محتوای صفحه در کدها اضافه میگردد.

این تگ ها کمک به سرعت بخشی در درک بهتر محتوای صفحه و پردازش کاملتر مفهوم یک محتوا، و نمایش متمایز صفحه در SERP میکنند. شاید Rich Snippet ها به اندازه سایر تگ های سئو تاثیر مستقیم روی سئو نداشته باشند. و شایان ذکر است که تاثیر مستقیم آنها روی رتبه بندی صفحات تا به حال اثبات نشده. اما به طور غیرمستقیم، نمایش بهتر، چشمگیرتر، و کاملتر محتوا توسط Schema Markupها باعث افزایش نرخ کلیک و ترافیک ارگانیک میشود. این دو مولفه خود از شاخصه های اصلی امتیازدهی صفحات در سئو هستند. به عنوان نمونه از Schema ها میتوان برای دسته های محتوایی زیر استفاده کرد:

رخدادها یا Events – کسب و کارها و ارگان های یا Businesses and Organizations – ویدیوها یا Videos – بازخورها یا Reviews – دستورالعمل ها یا Recipes – محصولات یا Products – سوالات متداول یا FAQ و …

Schema Markup یا Rich Snippet از نوع Article
Schema Markup یا Rich Snippet از نوع Article

9- تگ های سئو Open Graph یا OG Tags:

از دیگر تگ های سئو، میتوان به مجموعۀ OG تگ ها اشاره کرد. این مجموعه از برچسب ها ابتدا توسط Facebook برای کنترل نحوه نمایش، دسته بندی و شناسایی صفحات هنگام اشتراک گذاری در فضای مجازی معرفی شد و بعد توسط LinkedIn اتخاذ شد. عملکرد این برچسب مشابه برچسب های Twitter Cards بوده که صرفا برای اشتراک گذاری متمایز و بهتر صفحات در توئیتر استفاده میشوند. مهمترین آنها عبارتند از:

og:title برای نمایش عنوانی متفاوت برای صفحۀ مد نظر هنگام اشتراک گذاری در LinkedIn و Facebook.

og:url برای آدرس دهی صفحه هنگام اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی فوق.

og:description مانند توضیحات متا که در بالا شرح داده شد عمل کرده و تا 300 کاراکتر را نمایش میدهد.

og:image که برای نمایش تصویر شاخص صفحه هنگام اشتراک گذاری در Facebook و LinkedIn، URL آن را میبایست در این تگ قرار داد. شاید به دلایل فیلترینگ در ایران، این نوع تگ ها زیاد برای کسب و کارهای داخلی کاربردی نباشند.

:منابع

https://www.searchenginejournal.com/technical-seo/schema/

https://neilpatel.com/blog/html-tags-for-seo/

https://www.searchenginewatch.com/2018/04/04/a-quick-and-easy-guide-to-meta-tags-in-seo/

https://www.searchenginejournal.com/important-tags-seo/156440/#close

https://www.socialmediatoday.com/news/8-of-the-most-important-html-tags-for-seo/574987/

 
Summary
تحلیل تگ های سئو
Article Name
تحلیل تگ های سئو
Description
در این مقاله به تحلیل مهمترین تگ های سئو و معرفی 9 تا از این برچسب ها میپردازیم. SEO Tags از اصول مبانی اما مهمترین عامل های امتیازدهی هستند
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >