رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف به تکنولوژی یا (Tech-Savvy) قلمداد کرد. اصطلاح “کلاه سیاه برسر داشتن یا Black-Hat SEO” معادل رد کردن مرزهای اخلاق و قانون در حرفه به طور کامل است. “پوشیدن کلاه خاکستری یا Gray-Hat SEO” شاید به معنای نادیده گرفتن گاه به گاه اخلاق و قانون در حرفه باشد. و “گذاشتن کلاه سفید بر سر یا White-Hat SEO” نشانه حرکت در مسیر قانون و اخلاق در حرفه است.

در حقیقت استفاده از استعارۀ “سیاه و سفید” به وفور در ادبیات و فرهنگهای مختلف دنیا به چشم میخورد. سیاهی یا تاریکی عموما نماد ناپالوده بودن و سفیدی و روشنی نشانی از خلوص است. و اطلاق آنها به رنگ کلاه در سئو معادل استراتژی و فلسفه یک فرد در اجرای حرفۀ سئو خود است.

به این معنی که تکنیک های سئو کلاه سیاه، کلاه سفید و یا کلاه خاکستری به انواع مختلفی از دسته بندی تکنیک های  سئو قلمداد میشود که یک سئوکار برای ارتقاء رتبه صفحات وبسایت خود در نتایج موتورهای جستجو پیاده سازی میکند. برای درک بهتر این مقاله، شاید بهتر باشد ابتدا به تعریف سئو و کاربرد آن چیست مراجعه کنید.

سفید، امن ترین رنگ کلاه در سئو

به بیان ساده، گذاشتن کلاه سفید بر سر در سئو یعنی فرزند خلف موتورهای جستجو بودن. چنین شخصی مدام در حال تغییر استراتژی برای بهبود صفحات سایت خود بر اساس خط مشی موتورهای جستجو مانند Google است. با استناد به Semrush، یکی از مراجع بین المللی آموزش و تحلیل سئو، 2 شاخصه اصلی یک سئوکار با کلاه سفید عبارتند از:

اول، تولید محتوای با کیفیت برای مخاطب و نه موتورهای جستجو

ارائه متن با کیفیت، محور اصلی تمامی مباحث سئو کلاه سفید قلمداد میشود. چرا؟ دلیل واضح است… تا زمانی که محتوای صفحات شما خوراک کاربران موتورهای جستجو را تامین نکند، کاربر برای بازدید از وبسایت شما وقت تلف نخواهد کرد و حتی اگر به طور اتفاقی وارد صفحه ای از وبسایت شما شود، به سرعت آنرا ترک خواهد کرد. عدم رضایت کابران موتور جستجو از وبسایت شما باعث افزایش نارضایتی کاربر از موتور جستجو خواهد شد. و در طی چند روز، چند هفته و یا در بهترین حالت چند ماه، کاربر به سراغ موتور جستجویی خواهد رفت که نیازش را به بهترین نحو تامین کند.

از دست دادن نرخ کاربران در صحنه رقابت، چیزی نیست که یک موتور جستجو برایش ریسک کند تا محتوای بی کیفیتی را برای طولانی مدت در جایگاه بالایی از نتایج جستجوی خود نگه دارد. به همین علت است که موتورهای جستجو مدام در حال خزیدن یا Crawling در صفحات وبسایت هستند و مدام الگوریتم های رتبه بندی صفحاتشان در حال بروزرسانی هستند.

به یاد داشته باشید که نمایش مرتبط ترین گزینه ها، با کیفیت ترین محتوا، و رعایت حریم امنیتی/خصوصی کاربران طی وبگردی، از اصلی ترین وظایف و اهداف موتورهای جستجو هستند. و معیار اصلی برای جستجوگرها در طراحی الگوریتم های خزش و رتبه بندی، کاربرپسند بودن، مفید بودن و محبوبیت محتوا و قالبی (وبسایتی) است که شما محصول یا سرویسی را از طریق آن ارائه میدهید. اگر جمله معروف Content is King را برای اولین بار در این وبسایت میبینید و قصد دارید در زمینه سئو حرفی برای گفتن داشته باشید، توصیه من به شما این است که آنرا برای همیشه در گوشه ای از ذهن خود حک کنید تا در انتخاب رنگ کلاه در سئو دچار اشتباه نشوید.

دوم، کمک کردن به موتورهای جستجو برای درک بهتر صفحات وبسایت و محتوا

خزنده های موتورهای جستجو یا Crawlers ها یا Spider ها، بات هایی (Bots) هستند که شاید درک کاملی از آنچه من و شما به صورت بصری از طریق یک صفحه نمایشگر میبینیم، نداشته باشند. برای توضیح بیشتر به نحوۀ تحلیل محتوای متنی میپردازیم.

زمانی که محتوایی متنی در یک صفحه از وبسایتی بارگذاری میشود و در وب قرار میگیرد، موتورهای جستجو به سراغ آن آمده و سعی به درک مطلب و پیدا کردن رابطه های منطقی در آن و ارزیابی کیفیتش (Indexing) مینماید. به عبارتی شروع به ممیزی کردن در صفحات میکنند. مانند اینکه تم (Theme) محتوای شما چیست، چه برچسب هایی (Tag) برای نشانه گذاری مطالب مهم در کدهای صفحه استفاده شده. اولویت بندی شما برای نشانه گذاری جملات و کلمات مهم (Headings) به چه صورت بوده. این محتوای جدید تحت چه دامنه ای و با چه تاریخچه ای ظاهر شده. آیا قابل رویت در سایز نمایشگرهای کوچک مانند موبایل هست یا نه (Mobile-Friendly)؟ آیا کاربران با این صفحه تا به حال تعاملی داشته اند؟ آیا این صفحه به آدرس صفحات دیگری داخل یا خارج از وبسایت شما اشاره دارد (Internal and External Links)؟ و بسیاری عوامل دیگر.

نقش وب مستر در تعامل با موتورهای جستجو

این شما هستید که تا حد زیادی با انتخاب لایه بندی، تگ های مناسب، و طراحی مناسب برای صفحات وبسایت خود کمک به سرعت بخشیدن در فرایند فوق میکنید. همانطور که چشم انسان برای روان خوانی و درک آسان یک متن نیاز به شاخصه هایی مانند اندازه های بزرگ و کوچک قلم دارد، خزنده ها نیز نیاز به شاخصه هایی به زبان خود برای درک بهتر یک محتوای متنی دارند. حاصل تمام تلاش های شما برای تسهیل درک مطلب برای موتورهای جستجو، در کنار تولید محتوای کاربرپسند و کاربردی، و همچنین دریافت لینک به عنوان مرجع یک محتوا، تبدیل میشود به افزایش اعتبار صفحات (Page Authority)، افزایش اعتبار دامنۀ شما (Domain Authority)، افزایش رتبه در نتیجه های موتور جستجو (SERP)، و در نهایت کسب مخاطب بیشتر.

سیاه، پر ریسک ترین رنگ کلاه در سئو

موتورهای جستجو تقریبا شفاف راجع به “نبایدها” اظهار نظر میکنند. عمدتا زمانی این بیانیه ها ابلاغ میشوند که یک متخصص سئو کلاه سیاه راهی را برای بازی کردن خلاف قاعده پیدا میکند. و این بازی خلاف قاعده بین سایر وبمسترها رواج پیدا میکند.

در رابطه با محتوای متنی، باید خیلی مراقب بود که مرزهای تحمل یک موتور جستجو را رد نکرد. و این مرزبندی زمانی مشخص میشود که صفحات شما در اعماق نتایج صفحات جستجو دفن شده است. برای مثال، پیش از راه اندازی و اجرای الگوریتم پنگوئن توسط Google که با استناد به سایت Moz بین سالهای 2012 تا 2016 بالغ بر 10 بار بروزرسانی شد، سئو کاران کلاه سیاه شروع به “چپاندن” بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) در متن و یا ایجاد بیش از حد لینک های ارجاع برای افزایش ترافیک و اعتبار وبسایت خود کردند.

شاخصه های تعداد و پراکندگی کلمات کلیدی و گرفتن اصطلاحا بک لینک (Back-Link) از هر دامنه ای با هر اعتباری از جمله معیارهای تشخیص محتوای با کیفیت توسط موتورهای جستجو در آن سالها محسوب میشدند. و سوء استفادۀ بیش از حد از این شاخصه ها، تبدیل به معضلی برای کابران و موتورهای جستجو شده بود.

در نتیجه، صراحتا الگوریتم پاندا توسط Google پیاده سازی و هدف پیاده سازی آن به وضوح اطلاع رسانی شد. و زمانی که بروزرسانی ای به این بزرگی صورت میگیرد، مطمئنا تلفاتی نیز وجود دارند. و یا حتی صفحاتی که بدون آنکه صاحبان آنها متوجه تخلف باشند، مشمول جریمه میشوند. این باگ ها، در طول زمان شناسایی میشوند و شاید علت اعمال 10 آپدیت طی 4 سال برای یک الگوریتم همین باشد.

تکنیک های کلاه سیاه نتیجه بخش هستند؟

همانطور که در ژورنال موتورهای جستجو به آن اشاره شده، باید صادقانه گفت که هنوز برخی از تکنیک های کلاه سیاه قابل اجرا هستند. نتایج مورد نظر کلاه سیاه ها، هنوز هم به واسطه اجرای تکنیک های میانبر تحقق میابند. اما تداوم آنها و جریمه هایی که در قبالشان دریافت میشوند قابل پیشبینی نیستند. این تداوم میتواند بین 1 ساعت تا چند ماه به طول بکشد و یا حتی تخلفات در تعداد صفحات محدودی از دامنه های معتبر، توسط موتورهای جستجو چشم پوشی شوند. اما زمانی که مشمول جریمه شوید، بازگشت به جایگاهی که از دست داده اید، حتی با تکنیک های کلاه سفید، کار آسانی نخواهد بود. پس قبل از آنتخاب رنگ کلاه در سئو، خوب به عواقب آن فکر کنید.

خاکستری، نقطه ابهام رنگ کلاه در سئو

اگر دقت کرده باشید، در ابتدای متن و در توصیف سئو کلاه خاکستری، از کلمه شاید استفاده شده. علت این عدم اطمینان، اختلاف نظری است که بر سر تعریف “خاکستری” در مبحث رنگ کلاه در سئو وجود دارد. عده ای معتقدند که سئو کلاه خاکستری به ترکیبی از استراتژی های دو گروه بالا اطلاق میشود که فرد سئوکار مبنای اصلی فعالیتش بر اساس استراتژی های کلاه سفید است و هر از چند گاهی قوانین را با هر انگیزه ای زیر پا میگذارد. انگیزه هایی مانند آزمایش، تمرین و یا کسب رتبه موقت برای یک صفحۀ خاص. کری باترز به این نوع تعریف از کلاه خاکستری اشاره میکند. او از کلمه “بازی با آتش” برای توصیف آنچه در انتظار “کلاه خاکستری به سرها” است استفاده میکند.

اما در مقاله ای دیگر، جان اندرو متذکر میشود که سئوی کلاه خاکستری به معنای تعویض رنگ کلاه در سئو نیست. بلکه لفظ کلاه خاکستری، به استفاده از تکنیک هایی گفته میشود که در اطلاعیه های منتشر شده توسط گردانندگان موتورهای جستجو مانند Google مبهم هستند. در نتیجه شاید شخصی ریسک آنرا بپذیرد که از تکنیکی استفاده کند که عواقب آن مشخص و واضح نیست.

پیشتر در این بلاگ اشاره شد که گردانندگان موتورهای جستجو صریحا و با جزئیات به “نبایدها” اشاره میکنند. اما راجع به بایدها، خیلی کلی تر و اجمالی به این نوع تکنیک ها اشاره میکنند. و خوب، احتمالا دلایل منطقی خود را برای این کلی گویی داشته باشند. این دلایل میتوانند عدم تمایل به ارائه اطلاعات کامل برای جلوگیری از سوء استفاده مانند چپاندن Keyword Stuffing در متن باشند. و یا ایجاد رقابت بی مرز بین وب مسترها و ادمین های کلاه سفید برای افرایش بهبود کیفیت وبسایت ها و محتوای آنها.

در مقاله های بعدی با معرفی کامل الگوریتم های Google همراه ما باشید.

:سایر منابع

https://www.vixendigital.com/blog/black-hat-white-hat-grey-hat-seo/

https://www.semrush.com/blog/white-hat-vs-black-hat-seo-and-gray-hat-too/

https://www.searchenginejournal.com/white-hat-vs-black-hat-vs-gray-hat-seo/365142/#close

https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/webmaster-guidelines?visit_id=637414818386858975-3419221563&rd=1

 
Summary
رنگ کلاه در سئو
Article Name
رنگ کلاه در سئو
Description
🎩 در این مقاله به توضیح رنگ کلاه در سئو خواهیم پرداخت و اشاره ای به نقاط ابهام و علل احتمالی آنها در مبحث استراتژی سئو خواهیم داشت.
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >