سئو و سرعت وب سایت در موبایل

سئو و سرعت وب سایت در موبایل

سرعت بارگذاری صفحات در موبایل و تاثیر آن بر سئو نکته ای بود که بلافاصله بعد از جایگزینی موبایل با دسکتاپ به عنوان محبوب ترین دستگاه برای گذار در اینترنت مد نظر گرفته شد. از زمانی که موبایل از سایر دستگاه های وبگردی محبوبتر شد، سئو و سرعت وب سایت در موبایل دیگر “گزینه ای لوکس” برای یک وبسایت محسوب نمیشد. بلکه به یکی از حیاتی ترین معیارها برای سنجش یک “وبسایت خوب” تبدیل شد. در این مقاله به راهکارهایی مانند AMP و CDN اشاره خواهیم کرد و ابزاری مانند Core Web Vitals را بررسی خواهیم نمود.

تصور کنید خود شما تصمیم به خرید آیتمی از طریق گوشی موبایل دارید. احتمالا بعد از نمایش جستجوها توسط سرچ انجینی مانند کروم، به ترتیب شروع به باز کردن صفحات میکنید. روی گزینه اول کلیک میکنید و با یک تاخیر مثلا 10 ثانیه ای در بارگذاری وب پیج مواجه میشوید. حدس من اینست که در ثانیه یازدهم دکمه بازگشت را فشار میدهید تا به سراغ گزینه های بعدی بروید.

درسناریوی بالا 3 اتفاق مرتبط با سئو رخ داده؛ 1- گوگل تصور میکند محتوای شما بی ارزش و یا غیرمرتبط بوده و خواستۀ کاربر در صفحه وب شما یافته نشده 2- کاربر بدون کلیک کردن روی سایر بخشهای وبسایت شما و ظرف چند ثانیه وبسایت شما رو ترک کرده 3- در گذر زمان دامنۀ شما به عنوان یک “وبسایت ناکارامد” در ذهن کاربر حک میشود.

موارد 1 و 2 فاکتورهای قابل شمارش (Quantitative Factors) میباشند و مورد 3 از نوع معیارهای کیفی (Qualitative Factors) قلمداد میشود.

سئو و سرعت وب سایت در موبایل؛ نرخ پرش یا Bounce Rate

عملکرد موتورهای جستجو بر پایه الگوریتم است. بیش از 200 معیار در ارزیابی وبسایت ها و صفحات استفاده میشوند. یکی از این شاخصه ها با عنوان “Bounce Rate” یا “نرخ پرش وبسایت” شناخته شده است. معیار سنجش Bounce Rate تعداد وب پیج هاییست که یک کاربر طی بازدید از وبسایت شما روی آن کلیک میکند. اگر کاربر تنها از یک صفحه در وبسایت شما دیدن کند، و یا ظرف مدت زمان کوتاهی از سایت شما خارج شود، نرخ پرش در دامنۀ شما افزایش پیدا کرده و از اعتبار دامنه شما کاسته خواهد شد.

بهبود سئو و سرعت وب سایت در موبایل برای کاهش Bounce Rate و ارتقاء تجربه کاربر- نرخ پرش وب سایت گوگل
بهبود سئو و سرعت وب سایت در موبایل برای کاهش Bounce Rate و ارتقاء تجربه کاربر- نرخ پرش وب سایت گوگل

به بیان دیگر، رابطۀ بین نرخ پرش و شانس قرارگیری وب پیج شما در جایگاه بالاتر در نتایج سرچ، رابطه ای معکوس است. هر چقدر نرخ پرش در وبسایت شما کمتر باشد، دامنه و متعاقبا محتوای صفحات شما از دیدگاه موتورهای جستجو باکیفیت تر تلقی میشود.

اما اینکه چطور میشود ذهنیت کاربران را نسبت به یک “وبسایت کند” تغییر داد، در بلاگی جداگانه شرح داده خواهد شد.

ایرادیابی صفحات وبسایت در موبایل برای سئو

نرم افزارهای متعددی برای نمایش ایرادات صفحات وبسایت در موبایل وجود دارند. از کاربردی ترین آنها میتوان به Core Web Vitals tool در Google Search Console یا به اختصار GSC اشاره کرد. این ابزار، پکیجی کابرپسند (User-Friendly) برای آنالیز سرعت و سایر المان های صفحات وب در موبایل محسوب میشود. با آنالیز یک صفحه توسط این ابزار میتوانید متوجه علل کندی صفحات خود در موبایل شوید. همچنین تعدادی منابع کمکی جهت رفع ایراد و بهینه سازی سئو و سرعت وب سایت در موبایل در اختیار شما قرار میگیرد.

Core Web Vitals در کنسول سرچ گوگل ابزاری برای بهبود سئو و سرعت وب سایت در موبایل
Core Web Vitals در کنسول سرچ گوگل ابزاری برای بهبود سئو و سرعت وب سایت در موبایل

گرچه تجربه نشان داده که غالبا سرعت پایین وبسایت ها مربوط به سورس کدهای وبسایت است، شاید برای صفحات شما مواردی در گزارش برای بهبود عملکرد وبسایت پیدا شود. برای مثال فشرده سازی صفحات و یا حجم و فرمت مدیا (عکس و فیلم و …) استفاده شده، شاید از مواردی باشند که در گزارش به چشم بخورند. میتوانید با تغییر و یا حتی حذف برخی از آنها سرعت یک صفحه را تا چندین ثانیه بهبود ببخشید.

بازنگری هاست و سرور

همچنین بازنگری هاست و سرور وبسایت یکی دیگر از پیشنهادات من است. اینکه آیا منابع و قدرت پردازش کافی در اختیار وبسایت شما قرار دارد یا خیر؟ و یا سرعت پورت اینترنت متصل به درگاه وبسایت شما کافی هست یا نه؟

بسته به تعداد بازدیدهای همزمان از وبسایت، شاید این منابع در پیک های ترافیک بازدید پاسخگوی نیاز وبسایت یا نرم افزار تحت وب شما نباشند.

برای مثال، شاید خود شما هنگام دریافت کارت شرکت در جلسه امتحان دانشگاه، و یا برای ثبت نام در قرعه کشی خودرو متوجه کندی وبسایت مقصد و یا خارج از دسترس شدن آن صفحه بشوید. این نمونه ها شاید مرتبط با عدم تطابق قدرت پردازش/ سرعت اینترنت هاست و سرور وبسایت مورد نظر شما با ترافیک آن مقطع زمانی باشد.

سرویس های اشتراکی و چند لایه

نمونه دیگر، استفاده از نرم افزارهای اشتراکی با معماری چند لایه است. بعضا این معماری در وبسایت آژانس های مسافرتی به چشم میخورند. در پیک های سفر و یا با ارائه خدمات مسافرتی ای که تا دیروز میسر نبوده، بار ترافیک لحظه ای بر روی هسته (Core) اشتراک گذاری شده در یک لایه از نرم افزار بالا میرود. برای مثال، سرعت نمایش پروازهای موجود برای یک مقصد خاص از 6 ثانیه به 20 ثانیه و یا بعضا بیشتر افزایش پیدا میکند.

البته راهکارهای پویا (Dynamic) و ایستا (Static) زیادی برای فائق آمدن بر مشکلات سئو و سرعت وب سایت در موبایل وجود دارد که به طبع هزینه متعاقب خود را خواهند داشت. باید این حقیقت رو در نظر داشت که سئو و ارتقاع جایگاه در نتایج موتورهای جستجو یک سرمایه گذاری بلند مدت است که نیاز به زیرساخت مناسب و هزینه کردن منابع دارد.

اعداد مربوط به سئو و سرعت وب سایت در موبایل

در یک ویدیوی منتشر شده از گوگل، Maile Ohye برنامه نویس گوگل، اشاره میکند که سرعت مناسب نمایش صفحات وبسایت زیر 2 ثانیه است که معادل یک دم و بازدم می باشد. در حالی که “سرعت بالا” از نظر گوگل و با استناد بر Semrush زیر نیم ثانیه است که تقریبا معادل یک پلک زدن است.

پیاده سازی AMP

با این اوصاف استفاده از فریم وورک امپ (AMP Framework)، یک فریم وورک متن-باز که بدوا توسط گوگل و چند شرکت دیگره فعال در حوزۀ سرچ انجین ها ابداع شد، برای برخی از کسب و کارهای دیجیتال توصیه میشود. Accelerated Mobile Pages یا به اختصار AMP صفحات وبسایت را تقریبا در کسری از ثانیه برای نمایش به کابران موبایل ارائه میدهد. در واقع تکنولوژی AMP مناسب برای صفحات با محتوای ایستا است که با تغییر رفتار کاربر و تعامل با او، دستخوش تغییرات نمیشوند.

توضیح مختصر برای آن دسته از متخصصان علاقه مند به درک بهتر تکنولوژی AMP، این تکنولوژی بر پایه HTML5 عمل کرده و با کاهش المنت های JavaScript و CSS بنا شده. و همچنین استفاده از Content Delivery Network یا به اختصار CDN، کمک به افزایش سرعت نمایش وب پیج های شما و ارتقاء سئوی وبسایت شما در صفحات موبایل میکند.

ایرادات گرفته شده از AMP

در این میان انتقادهایی نیز از پیاده سازی و استفاده از AMP در صفحات موبایل نیز وارد شده. ایراداتی مانند کاهش انعطاف پذیری در طراحی وب پیج ها، و یا اینکه صفحات مجهز به AMP به صورت Cache شده از روی سرورهای گوگل خوانده میشوند. همچنین منوط بودنه تحلیل صفحات با نسخۀ AMP به استفاده از Google Analytics. یکی دیگر از ایرادات وارد بر AMP حذف ویجت های اشتراک گذاری در پست ها و صفحات، و متعاقبا کاهش احتمال ورود محصول/ بلاگ شما به شبکه های اجتماعی با کلیک کردن بر روی دکمه های اشتراک گذاریست.

AMP، آری یا نه؟

بر خلاف نظرات مطلقا مثبت و یا کاملا منفی راجع به این تکنولوژی، میتوان گفت AMP نیز مانند سایر تکنولوژی ها مزایا و معایب خود را دارد. و شاید دلیل اینکه گرداننده های موتورهای جستجو مانند گوگل اشارۀ مستقیمی به تاثیر AMP بر عملکرد سئو ندارند، همین ماهیت دوگانه باشد. در حقیقت با استفاده از AMP شما سرعت نمایش صفحات در موبایل را بر سایر مولفه های بصری و یا جانبی وبسایت ترجیح میدهید. و این تصمیم گیری مرتبط است با نیاز شما و دیدگاه شما نسبت به شاخصه های ظاهری/ عملکردی یک وبسایت.

بازگشت مجدد کاربر و سرعت نمایش صفحات در موبایل

آنچه در مبحث فعلی مد نظر برای ارائه است، بهبود سئو و سرعت وب سایت در موبایل است. در این خصوص چندین راهکار برای بهینه سازی تقدیم حضورتان گردید. اما فراموش نکنید، تنها این مهم نیست که وبسایت شما سریع باشد و در کسری از ثانیه به کاربر نمایش داده شود. در کنار سرعت نمایش، آنچه ملاقات کنندۀ صفحات شما را به مخاطب یا مشتری دائمی تبدیل میکند، محتوا و پارامترهای دیگر در صفحات شماست. پس تسریع نمایش صفحات به خصوص در صفحات موبایل شرطی لازم، اما ناکافی برای افزایش نرخ بازگشت هر بازدید کننده به وبسایت شماست. همراه ما باشید تا از سایر مولفه های تاثیر گذار بر روی سئو در سال 2021 مطلع شوید.

:منابع

  1. https://www.searchmetrics.com/
  2. https://www.youtube.com/watch?v=OpMfx_Zie2g
  3. https://www.zestard.com/blog/pros-and-cons-of-accelerated-mobile-pages/
  4. https://upcity.com/experts/the-pros-and-cons-of-accelerated-mobile-pages-amp/
  5. https://gs.statcounter.com/platform-market-share/desktop-mobile-tablet/worldwide
  6. https://medium.com/@danbuben/why-amp-is-bad-for-your-site-and-for-the-web-e4d060a4ff31
  7. https://www.semrush.com/blog/how-fast-is-fast-enough-page-load-time-and-your-bottom-line/
  8. https://www.webdesignerdepot.com/2021/07/https-www-searchenginejournal-com-seo-guide-brand-building-strategy/
 
Summary
سئو و سرعت وب سایت در موبایل
Article Name
سئو و سرعت وب سایت در موبایل
Description
⚡ افزایش استفاده از موبایل برای وبگردی منجر به پیدایش تمهیداتی برای افزایش سرعت صفحات در موبایل و بهبود سئو برای کاربر شده. AMP یکی از تکنولوژی هاییست که...
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >