الگوریتم Passage Ranking

الگوریتم Passage Ranking

این الگوریتم در غروب 10 فوریه 2021 به وقت ایالات متحده توسط شرکت Google پیاده سازی شد. تخمین زده شده که در حدود 7% از نتایج در SERP ها تا به حال تحت تاثیر الگوریتم Passage Ranking قرار گرفته اند. شاید از نظر شما تاثیر 7 درصدی، مقداری کوچک برای دسته بندی یک الگوریتم به عنوان Major Algorithm باشد. با احتساب تخمین 56 میلیارد صفحۀ فهرست شده توسط گوگل، 7% کل صفحات منتشر شده در وب معادل عددی در حدود 4 میلیارد است. پس ما دربارۀ الگوریتمی صحبت میکنیم که شاید توانسته روی حدودا 4 میلیارد صفحه تا به حال تاثیر بگذارد.

بر خلاف سایر الگوریتم های عمده مانند الگوریتم Core Web Vitals، تاثیر این الگوریتم طوری نبوده که باعث افت شدید در امتیاز صفحات شود به طوری که نیاز به صرف منابع عظیم برای اصلاح صفحه به صفحه وبسایت باشد، بلکه شانس دیده شدن برای محتواهایی که تا دیروز گمنام بوده اند را افزایش داده. پس صرف زمان برای درک بهتر این الگوریتم میتواند مفید باشد.

Passage Ranking یا Passage Indexing؟

در وب اصطلاحات زیادی برای اشاره به این الگوریتم استفاده شده مانند Passage Indexing یا Passage-Base Indexing. شاید دانستن علت این چند اسمی بودن خالی از لطف نباشد!

بدوا Google این الگوریتم را به اسم Passage Indexing نامگذاری کرد. Barry Schwartz گردانندۀ یکی از وبلاگ های شناخته شده در زمینه موتورهای جسنجو توضیح میدهد که این الگوریتم ابتدا با نام Passage Indexing شناخته شد ولی قبل از پیاده سازی الگوریتم، تصمیم به اصلاح این نام و استفاده از عبارت Passage Ranking برای آن گرفته شد. و در نهایت Martin Splitt از برنامه نویسان Google در توضیحی تکمیلی بیان کرده که علت تغییر نام به “Passage Ranking” این بود که منطق در این الگوریتم بر پایۀ تغییر در نحوه امتیازدهی عبارات توسط Google هست و نه تغییر در نحوۀ فهرست بندی آنها.

Passage Ranking به دنبال چیست؟

به واسطه این الگوریتم، Google در متون صفحات فهرست بندی شده به دنبال مرتبط ترین و بهترین پاسخ به جواب یک سوال خواهد گشت و بدون نیاز به کلیک، آنرا در بالای صفحه اول SERP به کاربر نمایش خواهد داد. و اما تفاوتی که این الگوریتم نسبت به گذشته ایجاد میکند، عدم التزام به یکسان بودن عنوان اصلی متن با بخشی از متن است که از نظر Google بهترین پاسخ را به یک سوال در بر دارد.

به این معنی که مثلا، اگر شما متنی طولانی درباره یک موضوع دارید که در یکی از زیر عنوان های آن به یک سوال یا چالشی دربارۀ “موضوعی ثانویه اما مرتبط و نه الزاما یکسان” با موضوع متن پاسخ داده اید، Passage Ranking آنرا درک کرده و شاید آنرا به عنوان بهترین پاسخ در بالای نتایج SERP و به صورتی متمایز از نتایج SERP نمایش دهد.

تشخیص نتایج منتخب در SERP بر اساس الگوریتم Passage Ranking

تصویر بسیار معروفی به عنوان “قبل و بعد از Passage Ranking”” در منابع معتبر خارجی وجود دارد که چگونگی نمایش بهترین جواب به سوال “چگونه میتوانم تشخیص دهم شیشه های پنجره‌ام شیشه های UV دار هستند؟” را نشان میدهد. شاید خود شما تا به حال با این نمونه هایی مانند این پاسخ برخود کرده باشید بدون اینکه علت انتخاب این نحوۀ پاسخگویی Google به جستجوی خود را دانسته باشید.

از نظر Google، مختصر و مفید ترین پاسخ به این سوال، جوابیست که در سمت راست تصویر نمایش داده شده . این جواب تکه ای جدا شده از یک متن بوده که الزاما دربارۀ شیشۀ پنجره یا UV نوشته نشده. تنها در یک بخش از این متن اشاره ای به یک راهکار داده شده. و این جواب از طریق الگوریتم Passage Ranking انتخاب شده.

در صورتی که عکس سمت چپ که متعلق به قبل از پیاده سازی این الگوریتم است، تنها نتایج جستجو در SERP را نمایش میدهد. این صفحات همانطور که در عکس میبینید، صرفا برای جواب به این سوال نوشته شده اند و یا عنوان اصلی آنها شامل کلمات کلیدی در سوال مطرح شده بوده.

هدف از پیاده سازی Passage Ranking چه بوده؟

با استناد به منابعی مانند Techwood، در صفحات وب منابع زیادی برای پاسخ به یک سوال وجود دارد. بعضا شاید در مثال بالا درباره تشخیص UV دار بودن پنجره، شاید صفحاتی با متن های چند هزار کلمه‌ای در وصف این موضوع وجود داشته باشند. حتی شاید برخی از این صفحات نیز برای سئو بهینه سازی شده باشند. قبل از پیاده سازی Passage Ranking، عمدتا شانس بازدید شدن برای متون بهینه سازی بیشتر بود.

پیاده سازی این الگوریتم در 2021 نشان میدهد که Google قصد دارد این امکان را به کاربر خود بدهد تا بهترین پاسخ را حتی در صفحات بهینه سازی نشده و یا صفحاتی با “موضوع کمتر مرتبط” با سوال خود، بیابد. و بعد تصمیم بگیرد که میخواهد به سراغ متون طولانی تر و بهینه شده برای سوال خود برود یا نه. شاید به نوعی بتوان گفت، Google از یکسو به دنبال بهبود و ارتقاء تجربه کاربری یا همان UX برای کاربران خود بوده. و از سوی دیگر میخواهد برای سنجش خلوص و کیفیت محتوا صرفا به تم کلمات، موضوع اصلی محتوا و سایر پارامترهای شناخته شده در سئوی قدیمی بسنده نکند. بلکه میخواهد به یک لایۀ عمیق تر در متن نفوذ کند و به درک عبارات متن و رتبه بندی عبارات، نه فقط متن کامل، بپردازد. و این شاید نقطه عطفی در درک سئو نوین و آموزش های آن باشد.

الگوریتم Passage Ranking خوب، بد، زشت…

شاید بتوان گفت عمدتا “روی خوب” در پیاده سازی الگوریتم Passage Ranking به کسانی نشان داده شد که برای بهبود سئو داخلی زمان زیادی نگذاشته اند. برای کسانی که تمام بخشهای محتوایشان از قالب و تم خاصی پیروی نکرده و کلمات کلیدی مبنای کار آنها نبوده. شانس دیده شدن با پیاده سازی این الگوریتم، برای کسانی بیشتر شده که عادت به طولانی نویسی داشته اند، ولو اطلاعاتی از مبانی سئو نداشته اند.

“روی بد” در این پیاده سازی، عمدتا به کسانی نشان داده شد که تمرکز آنها روی “تولید محتوای مینیمال” بر اساس تکنیک های قدیمی سئو بوده. محتواهایی سطحی و کوتاه، با تمرکز بر روی تم خاصی از لغات که صرفا سعی بر متقاعد کردن مخاطب بر اساس قواعد الگوریتم های پیشین سئو، و با تمرکز بیشتر روی افزایش رتبه صفحات، داشته اند.

و اما اینکه تاثیر این الگوریتم در طولانی مدت بر روی کیفیت محتواهای منتشر شده در وب چه خواهد بود، شاید “روی زشت” این ماجرا باشد. تاثیراتی مانند پدیدار شدن محتواهای طولانی و بی هدف که از هر موضوعی، تکه ای وصله پینه شده در آنها با نیت تطابق با قواعد الگوریتم Passage Ranking وجود دارد.

به عنوان یک متخصص سئو، چطور با Passage Ranking همگام شویم؟

شروع به نوشتن متن های بهینه شدۀ بلندتر برای مخاطب، و نه صرفا برای موتور جستجو، کنید و تا جای ممکن مطالب مرتبط با موضوع را در متن خود پوشش دهید. شاید بتوان اینجا از واژۀ Passage Stuffing مانند Keyword Stuffing استفاده کرد. از “چپاندن موضوع و عباراتی” در متن بپرهیزید و در عوض از تم موضوعات مرتبط در متن خود استفاده کنید.

2- روی کلمات کلیدی دم دراز یا Long-Tail Keywords تمرکز بیشتری داشته باشید. Google نسبت به قبل هوشمندتر شده و قادر به درک محتوای شما با کمک الگوریتم هایی مانند RankBrain است. در استفاده از این نوع کلمات کلیدی در متن محتاط نباشید.

3- Google با استفاده از الگوریتم Passage Ranking، امتیازدهی را در یک لایۀ عمیق تر در متن شما انجام میدهد. اگر مطلبی مرتبط با موضوع اصلی دارید اما کلمه کلیدی و اصلی متن شما را محدود کرده، بی پروا موضوع مرتبط خود را بنویسید و به دنبال تراکم کلمه کلیدی اصلی در پاراگراف خود نباشید. در عوض، تمرکز را بر روی خلوص و مفید بودن نوشتۀ خود بگذارید و از تم لغات برای موضوع جدید استفاده کنید.

4- اگر در متنی از صفحات خود اشاره ای کوتاه و سرسری به یک موضوع مرتبط به آن متن داشتید، سعی به تکمیل و بهینه سازی آن متن کنید. متن را طولانی تر کنید و کلمات کلیدی دم دراز و مرتبط با آن قسمت از متن را در دستور کار قرار دهید.

5- متن های قدیمی، چه بلند و چه کوتاه، را درصفحات شناسایی و به روز رسانی کنید. ترندهای روز راجع به زیر بخش های متن را پیدا کنید و به متن خود اضافه کنید.

6- از افراط در بهینه سازی و پرت شدن از موضوع اصلی متن پرهیز کنید. در کنار Passage Ranking، الگوریتم های دیگری به متن شما اعمال میشوند.

 

:منابع

1-https://techjury.net/blog/how-many-websites-are-there/#:~:text=There%20are%2056.5%20billion%20web,about%20200%20million%20active%20websites

2-https://techwood.digital/google-seo-passage-ranking-strategies/

3-https://ch.linkedin.com/in/martinsplitt

4-https://neilpatel.com/blog/passage-indexing/

5-https://searchengineland.com/google-passage-ranking-now-live-in-us-english-search-results-346034

6-https://astoundz.com/2021/03/all-about-algorithms-google-ranking-updates-in-q1-2021/

7-https://www.seobility.net/en/blog/passage-ranking-update/

 
Summary
الگوریتم Passage Ranking
Article Name
الگوریتم Passage Ranking
Description
📃 الگوریتم Passage Ranking که با نام Passage Indexing هم شناخته شده فرصت نمایش قسمتی از متن را به طور خلاصه در بالاترین رتبۀ SERP فراهم میکند
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >