الگوریتم Core Web Vitals

الگوریتم Core Web Vitals

پیش تر اشاره کوتاهی به “ابزار سنجش Core Web Vitals” در مقاله ای با عنوان سئو و سرعت وب سایت در موبایل داشتیم. اما الگوریتم Google Core Web Vitals چیست؟ چه شاخصه هایی دارد؟ و چرا به یک الگوریتم عمده تبدیل شد؟ CWV که به حیاتی‌های هستۀ وب نیز شناخته شده در قالب یک ابزار در Google Search Console یا به اختصار GSC قابل دسترس است. این الگوریتم به بیانی، آخرین الگوریتم Major یا عمدۀ گوگل بوده که در May سال 2021 رسما به عنوان فاکتوری برای امتیاز بندی صفحات معرفی شد. البته برخی مولفه های CWV در سال 2020 نیز پیاده سازی شده بودند اما تقریبا با یک سال تاخیر تبدیل به یک الگوریتم عمده گوگل برای امتیازبندی سئو گزارش شدند. این الگوریتم، نمایش یک صفحۀ واحد را در موبایل و در دسکتاپ به صورت مجزا امتیازبندی میکند تا تجربۀ کاربر را در اندازه‌های مختلف صفحات نمایشگر بهبود ببخشد.

Google به طور واضح در بیانیه خود در رابطه با این الگوریتم، اشاره دارد که هدف از طراحی و پیاده سازی این الگوریتم، اصلاح و بهبود تجربه کاربری ضعیف یا Poor User Experience (UX) در صفحات وب توسط صاحبانش میباشد. پس دقت کنید زمانی که تصمیم به خرید و یا طراحی یک وبسایت دارید و شخص طراح به شما اعلام میکند که UX در اولویت‌های اول کار او قرار ندارد، مطمئنا به فردی مناسب برای طراحی یک وبسایت مبتنی بر سئو مراجعه نکرده‌اید. اما چرا عملکرد صفحه و تجربه کاربری اهمیت دارد؟

اهمیت تجربه کاربر در الگوریتم Core Web Vitals

زمان طولانی تر برای بارگذاری صفحات باعث افزایش نرخ پرش از سایت یا Bounce Rate میشود. Daniel An1  به توضیح کامل تاثیر زمان تاخیر در بارگذاری صفحه و نرخ پرش از سایت اشاره دارد. توضیح مختصر اینکه طبق آمار و تحلیل داده‌ها، اگر سرعت بارگذاری صفحات از 1 ثانیه به 3 ثانیه تبدیل شود، نرخ پرش از صفحه به میزان 32% افزایش خواهد داشت. و اگر تاخیر از 1 ثانیه به 6 ثانیه افزایش پیدا کند، نرخ پرش از وبسایت معادل 106% خواهد بود.

این نرخ تاخیر، هم برای کاربران موبایل و هم دسکتاپ صدق میکند. و شرح اینکه رابطه سرعت بارگذاری صفحه با تجربه کاربر چیست، بسیار ساده است. سرعت بیشتر در بارگذاری صفحات معادل است با رضایت بیشتر کاربر و افزایش احتمالا بازدید از صفحات دیگر در یک وبسایت. با این اوصاف، حضور الگوریتم Core Web Vitals در موتور جستجوگر Google معیاری منطقی برای افزایش رضایت کاربران به حساب میاید.

اجزای الگوریتم Core Web Vitals

 Google به سه معیار اصلی برای امتیاز بندی بر پایۀ الگوریتم Core Web Vitals اشاره میکند. و مبنا را برای امتیازدهی یک صفحه، کندترین فاکتور در نظر میگیرد. معیارهای LCP, FID و CLS تحت چتری به نام CWV پوشش داده شده اند. بدیهیست که سنجش ارزیابی هر پارامتر صرفا برای صفحات فهرست شده یا Indexed Pages قابل اجراست.

نکته مهم: اگر URL ای از پیج شما قادر به ارائه حتی یکی از این سه پارامتر به Google نباشد، از گزارش CWV در GSC حذف خواهد شد. اگر در قسمت گزارش GWV داده‌ای نمایش داده نمیشود، به این معنی است که وبسایت متصل شده به GSC شما تازه تاسیس است و یا اطلاعات کافی برای ارائه گزارشی معنادار، چه برای موبایل و چه برای دسکتاپ، در اختیار گوگل نیست.

پارامتر 1 – LCP یا Largest Contentful Paint

معرف مقدار زمانی است که طول میکشد تا بزرگترین، یا اصلی ترین، محتوای صفحه به نمایش گذاشته داده شده و آمادۀ تعامل با کاربر شود. عمدتا سنگین ترین انواع محتوا در صفحات، ویدیوها و عکس های با اندازه و یا فرمت نامناسب هستند6. و در اصطلاح به لحظه تعامل‌پذیری بزرگترین محتوای یک صفحه با کاربر، LCP شدن صفحه میگویند. توجه داشته باشید که پارامتری دیگر در GSC نمایش داده میشود که با Ag.LCP از آن نام برده شده. تفاوت Ag.LCP با LCP اینست که Ag.LCP معدل LCP ای است که برای 75% از بازدید کنندگان وبسایت طول کشیده.

LCP یا Largest Contentful Paint
LCP یا Largest Contentful Paint

طبق بیانیه منتشر شدۀ مربوط به الگوریتم Core Web Vitals توسط گوگل، LCP با اندازۀ کمتر از 2.5 ثانیه خوب… بین 2.5 تا 4 ثانیه مناسب… و کمتر از 4 ثانیه ضعیف توصیف شده. اندازه گیری LCP برای جستجوگر گوگل کاری دشوار نبوده و قابل اندازه گیری به طور دقیق است. و اما تگ های بلاک-لولی که بیشتر در کانون توجه گوگل در صفحه قرار دارند عبارتند از تگ های Main, Section, Heading, Div و 2Form.

نکته: یکی از اشتباهات رایج از سوی ادمین های پیج و کابرانی که سطح دسترسی مدیریت محتوا در پیج را دارند، آپلود عکس با سایز اصلی و استفاده از HTML یا CSS برای کوچک کردن سایز عکس است. شایان ذکر است Google به اندازۀ اصلی و ماهیت اصلی یک عکس به عنوان محتوای اصلی صفحه در اندازه‌گیری LCP توجه میکند و نه سایز بلاکی که عکس در آن جای گرفته.

و در نهایت سه دلیل اصلی برای افزایش تاخیر در LCP عبارتند از: 1- سرور ضعیف 2- حجم CSS و JavaScrip و 3- کندی در بارگذاری منابع (به خصوص اشتراکی ها)

پارامتر 2 – FID یا First Input Delay

بیانگر مدتی زمانی است که اولین تعامل کاربر در صفحه، مانند کلیک کردن روی دکمه، شروع شده تا زمانی که جستجوگر شروع به پردازش فرمان کاربر کند. مانند LCP ،FID نیز یک مولفه تجمیعی (Aggregate) یا Ag.FID دارد که معادل FID ثبت شده برای 95% بازدیدکنندگان در صفحه است3. از عوامل ایجاد تاخیر در FID، پارس کردن و اجرا کردن JavaScript های سنگین موجود در یک صفحه هستند4. زمانی که مرورگر مشغول به اجرای کدهای جاوا میشود، اکثر منابع خود را برای اینکار گماشته، و منابع کافی برای اجرای فرمان کاربر در اختیار نخواهد داشت. از این رو تاخیر در تعامل پذیری کاربر و تحولات در صفحه مرورگر، بر خلاف میل کاربر است. یک FID سریع از نظر Google معادل کمتر از 0.1 ثانیه، بین 0.1 تا 0.3 مناسب و فراتر از 0.3 کند محسوب میشود.

اما شاید این سوال برای شما هم پیش بیاد که چرا Google در الگوریتم Core Web Vitals “فقط اولین تعامل” را بین صفحات و دستور کاربر برای امتیازدهی در نظر میگیرد؟ در صورتی که تجربۀ یک کاربر از یک صفحه معادل تمام مدت زمانی است که در آن صفحه گشت‌زنی میکند. در توضیح این موضوع، Philip Walton4 شرح میدهد که شاید 3 دلیل اصلی، معیار انتخاب “تنها اولین تعامل میان کاربر و اجرای فرمان توسط جستجوگر” برای اندازه‌ گیری FID وجود داشته باشد.

  1. اولین تعامل با سایت موثرترین ذهنیت را در کاربر ایجاد میکند (First Impression).
  2. عمده مشکلات تعامل پذیری کاربر و صفحه، در زمان بارگذاری صفحه رخ میدهد و بر این باور بوده اند که بهبود در تعامل اول باعث افزایش کیفیت سایر تعاملات با وبسایت میشود.
  3. راهکارهای “رفع ایرادات در تعامل اول “با  راهکارهای “رفع ایرادات در تاخیر ورودی های بعد از بارگذاری صفحه” الزاما یکسان نیستند و بهتر بوده این دو مولفه از هم تفکیک شوند.

پارامتر 3 – Cumulative Layout Shift یا CLS

معیاری است برای سنجش میزان انباشته شدۀ جابجایی و تغییرات ناگهانی در بلوک های یک صفحه که به طور خودکار صورت گرفته و کاربر در آن نقشی نداشته. بر خلاف 2 پارامتر قبلی در الگوریتم Core Web Vitals، این پارامتر بر اساس زمان اندازه گیری نمیشود و گوگل از مقیاسی بر مبنای اعداد اعشاری برای تعیین و نمایش CLS استفاده میکند.

CLS یا Cumulative Layout Shift
CLS یا Cumulative Layout Shift

هرچه عدد اعشاری نسبت داده شده به یک صفحه کوچکتر باشد، امتیاز بالاتری برای آن صفحه از سوی گوگل برای سئو در نظر گرفته میشود. از نظر Google، صفحاتی با CLS کمتر از 0.1 مشمول طراحی خوب، 0.1 تا 0.25 طراحی مناسب، و بالاتر از 0.25 طراحی نامناسب برای صفحات خود دارند.

فلسفۀ Google از مد نظر قرار دادن این مولفه در الگوریتم Core Web Vitals به عنوان معیاری برای امتیازدهی صفحات وب، اینست که جابه جایی در لایه بندی و محل بلوک های صفحات هنگامی که کاربر قصد دارد با صفحه تعامل داشته باشد، تجربۀ خوبی از دید کاربر محسوب نمیشود. دو مولفه اندازه گیری در CLS برای امتیازدهی به صفحات عبارتند از: Impact Fraction و Distance Fraction.

3/1 – Impact Fraction یا کسر تاثیر

بیانگر مقدار انباشته شدۀ فضایی از یک صفحۀ نمایشگر است که به خاطر تغییر موقعیت بلوک های صفحه، بدون دخالت کاربر، تحت تاثیر قرار میگیرد. در عکس پایین که برگرفته از 5web.dev است، IF به وضوح تشریح داده شده. میزان تغییراتی که به واسطه جابجایی بلوک متن به صورت خودکار در صفحۀ این موبایل صورت گرفته (فضای نفطه چین شده)، Impact Fraction ای معادل 0.75 است.

3/2 – Distance Fraction یا کسر جابجایی

در موازات IF که در بالا توضیح داده شده، DF صفحه اندازه گیری میشود که معادل میزان جابجایی یک بلوک ناپایدار در صفحه نسبت به محل اولیه خود است. در عکس پایین که مشابه عکس بالا هست، میزان جابه جایی بلوک در صفحه موبایل (نه صفحۀ دسکتاپ) معادل ¼ کل نمایشگر بوده که با این اوصاف، اعشار جابجایی این بلوک معادل 0.25 است.

در این مقاله سعی شد توضیحات مورد نیاز برای درک الگویتم Core Web Vitals در سئو ارائه شود. در مقاله های آتی با تحلیل و توضیح سایر الگوریتم‌های عمدۀ Google همراه شما خواهیم بود.

 

منابع:

  1. https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-strategies/app-and-mobile/mobile-page-speed-new-industry-benchmarks/
  2. https://www.searchenginejournal.com/largest-contentful-paint-lcp/374690/
  3. https://yoast.com/search-console-report-checks-site-speed/
  4. https://web.dev/fid/
  5. https://web.dev/cls/
  6. https://web.dev/lcp/

 
Summary
الگوریتم Core Web Vitals
Article Name
الگوریتم Core Web Vitals
Description
Core Web Vitals در سال 2020 معرفی و در 2021 رسما به عنوان معیاری برای امتیاز بندی در سئو از سوی Google گزارش شد. معیارهای Core Web Vitals چیست
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

1 دیدگاه دربارهٔ «الگوریتم Core Web Vitals»

  1. بازتاب: الگوریتم BERT - استیل سئو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >