بک لینک در سئو

تحلیل بک لینک در سئو

پیوندهایی در وب سایت های دیگر به غیر از وب سایت شما که کاربر را به صفحه ای در وب سایت شما ارجاع میدهند را بک لینک در سئو مینامند. بک لینک، نشانی از تخصص شما در صنعت یا صنفی است که در آن فعالیت میکنید. به این دلیل که پیوند ارجاع های شما نشان دهنده میزان محبوبیت وب سایت شما در بین کاربران و سایت های دیگر است. این نوع از لینک های پشتیبان، لینک های ورودی نیز نامیده می شوند زیرا نشان دهنده ترافیک وب سایت دیگری است که به سایت شما هدایت میشود.

بک لینک ها از محرک های رتبه بندی در بهینه سازی موتورهای جستجو یا همان سئو هستند. کیفیت و کمیت این لینک ها می تواند به شما کمک کند در موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ رتبه بالاتری داشته باشید. در این بلاگ آموزشی به شما استراتژی مناسب برای رفع مشکلات وب سایت، نحوه تجزیه و تحلیل پیوند ارجاع، اجتناب از پیوندهای بد، دریافت بک لینک با کیفیت و یافتن پیوندهای مرتبط به وب سایت و در کل، تحلیل بک لینک در سئو را آموزش خواهیم داد.

بک لینک در سئو دقیقا چیست؟

بک لینک، پیوندی در وب سایت شخص دیگری است که خواننده را به سایت شما ارجاع میدهد. اگر یک وبلاگ نویس یا شخص دیگری در صنعت شما، افرادی را به صفحه شما ارجاع دهد میتواند نشان از تخصص و مرجع بودن شما در حرفه خود باشد. گوگل صفحات را بر اساس ارتباط و محبوبیت پیوند آنها و همچنین بر اساس تخصص، معتبر بودن و قابل اعتماد بودن آنها تحت عنوان امتیاز E-A-T رتبه بندی می کند. برای اینکه گوگل یک صفحه را در رتبه بالایی در نتایج جستجو یا همان SERP قرار دهد، باید بداند که کاربران فضای وب باور دارد محتوای آن با ارزش است. گوگل این ارزیابی را در برخی از موارد با در نظر گرفتن تعداد پیوندهایی که به وب سایت شما پیوند می دهد ، انجام می دهد.

اگر مراجع زیادی بازدیدکنندگان سایت خود را به صفحات وب شما ارجاع دهند ، شما آن کسی هستید که کارشناسان جستجوی ارگانیک “شایسته استناد” می نامند. به همین دلیل است که بررسی بک لینک ها و ایجاد فرایندی برای جذب آنها از سایت های معتبر ضروری است.

بک لینک با ویژگی (rel) های مختلف:

توجه داشته باشید که انواع مختلفی از بک لینک در سئو وجود دارد و همه این لینک ها ارزش یکسانی ندارند. شاید شما نام بک لینک Follow و یا No-Follow را شنیده باشید اما حقیقت این است که این دسته بندی، شامل تمامی انواع پیوند ارجاع نمیشود. شما می توانید از ویژگی های خاصی در پیوندهایی که به سایت های دیگر می دهید برای تعیین ارزش آنها استفاده کنید. مثلا “rel=”sponsored”برای علامت گذاری پیوندهای تبلیغاتی و “rel=”ugc برای علامت گذاری پیوندها در فاروم ها استفاده میشوند که نیت شما از دادن پیوند، ارائه اعتبار یا “وزن” را به وبسایت مقصد مشخص میکنند

پیش نیازها برای دریافت بک لینک:

صرفا ایجاد بک لینک، به تنهایی رتبه عالی را برای شما به ارمغان نمی آورند. بلکه به وب سایتی نیاز دارید که ارزش دیده شدن داشته باشد. قبل از اینکه به دنبال پیوند ارجاع باشید ، مطمئن شوید که سایت شما برای بازدیدکنندگانی که آن را دنبال می کنند آماده است. این عمل را می توان از طریق ممیزی سئو انجام داد که شامل فعالیت های زیر می شود:

1- پیوندهای خروجی خود را تحلیل کنید

اگر پیوندهای خارجی دارید ، باید مطمئن شوید که هنوز کار می کنند. اگر یک بازدیدکننده یک پیوند بک لینک در سایت شما را دنبال کند و سپس متوجه شود که پیوندهای خارجی موجود در آن معتبر نیستند ، به اعتبار شما آسیب می رسد.

2- از تغییر مسیر زنجیره ها خودداری کنید

تغییر مسیر 301 یا 302 به کاربر شما آسیب زیادی نمی رساند ، اما مراقب باشید در حلقه تکرار قرار نگیرید. در این صورت، دو صفحه به طور دائم کاربر را به یکدیگر ارجاع میدهند و در نتیجه صفحه نمایش داده نمیشود.

3- پیوندهای خروجی خود را تحلیل کنید

اگر پیوندهای خارجی دارید ، باید مطمئن شوید که هنوز کار می کنند. اگر یک بازدیدکننده یک پیوند بک لینک به سایت شما را دنبال کند و سپس متوجه شود که پیوندهای خارجی موجود در آن معتبر نیست ، به اعتبار شما آسیب می رساند. ابزارهای SEO مانند Screaming Frog SEO Spider می توانند به شما کمک کنند این پیوندهای شکسته را بدون نیاز به کلیک بر روی هر یک از آنها پیدا کنید.

4- پیوندهای شکسته را حذف کنید

ابزار فوق می تواند به شما در شناسایی و خلاص شدن از شر لینک های شکسته ، که به صورت 404 صفحه ظاهر می شوند ، کمک کند. برخورد با این صفحه خطا باعث می شود که کاربران از سایت شما خارج شوند ، بنابراین به نفع شماست که این پیوندها را صرف نظر از اینکه به داخل یا خارج هدایت شده اند ، بازیابی کنید.

5- بک لینک های ورودی فعلی خود را بررسی کنید

در حال حاضر چند پیوند ارجاع دارید؟ کدام وب سایت ها به شما لینک می دهند؟ آیا این سایت های معتبر و مرتبط مربوط به صنعت شما هستند؟ چگونه به سایت شما پیوند می دهند؟ کدام صفحات دارای پیوند بیشتری هستند؟ برای به ارزیابی بک لینک های فعلی خود می توانید از یک چک کننده پیوند یا حتی کنسول جستجوی رایگان گوگل استفاده کنید.

6- محتوای تکراری را به حداقل برسانید

اگر یک محتوای یکتا بیش از یک بار در سایت شما ظاهر شود، خزنده های Google در درک آن مشکل خواهند داشت. از آنجا که گوگل محتوای اصلی را ارزش گذاری می کند ، در تشخیص 2 صفحه یکسان یا بسیار مشابه دچار اشتباه میشود و نمی داند کدام را به جستجوگر نمایش دهد.

7- سرعت و کیفیت بارگذاری صفحات را ارتقاء دهید

خواننده ای که بک لینک را دنبال می کند ، برای بارگذاری صفحه شما زیاد منتظر نمی ماند. اگر زمان زیادی طول بکشد ، آنها روی دکمه برگشت کلیک می کنند. همین امر در مورد صفحات تلفن همراه که بهینه نشده اند نیز صادق است. اگر صفحه شما به درستی روی دستگاه مخاطب نمایش داده نشود ، به احتمال زیاد از آنها خارج می شود و هرگز از وبسایت شما بازدید نخواهند کرد.

اگر می خواهید وب سایت شما به بازدیدکنندگان شما تجربه مثبتی بدهد ، مطمئن شوید که صفحات شما به سرعت و به درستی در همه دستگاه ها بارگیری می شود.

نحوه دریافت بک لینک با کیفیت:

هنگامی که سایت شما برای بک لینک آماده شد ، کسب هر چه بیشتر بک لینک وسوسه کننده خواهد بود. اما کیفیت پیوندهای ارجاع های شما بیشتر از کمیت آنها اهمیت دارد. در حقیقت، پیوندهای اشتباه به جای کمک به افزایش ترافیک ارگانیک شما، به جایگاه صفحات شما در نتایج موتورهای جستجو یا همان SERP آسیب می رسانند. در زیر معیارهایی را جهت ارزیابی ارزش پیوندهای پشتیبان به شما معرفی خواهیم کرد:

1- مرتبط بودن با صنف بک لینک دهنده:

تنها برخی از فرصت برای ایجاد لینک برای شما مناسب خواهد بود. اینها صفحاتی هستند که مستقیماً به محصول یا خدمات شما مربوط می شوند. به عنوان مثال، اگر شرکت شما جواهر تولید می کند، از سایت بازبینی مد لباس و یا زیور آلات برای سایت خود بک لینک بگیرید.

2- بررسی کیفیت بک لینک دریافتی

در بیشتر مواقع، می توانید به سایتی با امتیاز بالا در ابزارهای ارزیابی رنک اعتماد کنید. اما برخی سایت های متقلب نیز وجود دارند که نحوه انطباق پذیری با الگوریتم های گوگل را بهتر می دانند. این سایت ها می توانند با جعل نظرات، توصیفات و رتبه بندی ها وانمود کنند که معتبر هستند و کیفیت کلی دامنه حقیقت را به شما نشان ندهد. اما نمی تواند رتبه بندی کلمات کلیدی ارگانیک و جستجوی ارگانیک را جعل کند. اگر با ابزاری مانند Ahrefs  سایت مذکور را ارزیابی و دامنه ای را که بک لینک بالقوه قرار است در آن قرار گیرد را  تجزیه و تحلیل کنید، می توانید تشخیص دهید که آیا از نظر کلمات کلیدی متعدد و افزایش ترافیک رتبه خوبی دارد یا خیر. سایتهای دستکاری شده در بالای این لیست قرار نخواهند گرفت.

3- هدف گذاری جغرافیایی

اگر یک کسب و کار آنلاین دارید ، هدف گذاری جغرافیایی برای انتخاب بک لینک در سئو شاید اهمیت چندانی برای شما نداشته باشد. اما اگر فروشگاه فیزیکی دارید یا خدمات حضوری ارائه می دهید، مرتبط ترین پیوندهای ارجاع برای شما آنهایی هستند که مستقیماً به کسب و کار شما و منطقه فعالیت شما اشاره میکنند.

4- اقتدار بک لینک دهنده

گوگل از الگوریتم هایی برای تعیین اعتبار وب سایت استفاده می کند. این شرکت در ابتدا جزئیات الگوریتم Page Ranking را منتشر می کرد ، اما چند سال پیش این کار را متوقف کرد. در حال حاضر تنها راه برای تعیین رتبه بندی رسمی یک صفحه این است که خودتان الگوریتم های گوگل را طی کنید. اما این کار نیاز به دانش درباره تحلیل و ترسیم “ماتریس پیوند نرمال شده” دارد. استفاده از یک ابزار جانبی مانند Ahrefs یا Open Site Explorer بسیار آسان تر و سریع تر خواهد بود. از آنجا که هیچ یک از ابزارهای موجود در بازار کاملاً منطبق با الگوریتم های گوگل نیستند، بنابراین بهتر است از بیش از یک ابزار برای ارزیابی اعتبار سایتها و صفحات استفاده کنید.

5- استانداردهای تحریری

اگر بک لینک سایت شما از سایتی تهیه می شود که مانند نقل و نبات پیوند پشتیبان ارائه می دهد، هیچ کس تحت تأثیر قرار نمی گیرد. به دنبال سایت هایی باشید که دارای استانداردهای تحریری واقعی هستند. زمان بیشتری طول می کشد و ممکن است شما بلافاصله پذیرفته نشوید ، اما ارزش آن را دارد که این تاییدیه را دریافت کنید.

6- وضعیت ایندکس

خود را با گرفتن بک لینک از هر سایتی که ایندکس نشده است ، خسته نکنید. اگر سایتی در فهرست نباشد ، هرگز در جستجوی ارگانیک نمایش داده نمی شود. هنگامی که خزنده یا عنکبوت های گوگل از سایت ها دیدن می کنند و آنها را کاوش می کنند ، سایت ها را فهرست بندی می کنند و پیوندها را برای پی بردن به آنچه در آنها وجود دارد دنبال می کنند. هر صفحه ای که خزیده میشود، دارای یک فهرست یا یک متا تگ خواهد بود. خوشبختانه پی بردن به ایندکس شدن سایت واقعا آسان است. اگر از سایت www.stillseo.ir پیشنهاد پیوند ارجاع دارید ، کافی است ” site: stillseo.ir” را در Google جستجو کنید. اگر در نتایج نشان داده نشد ، پیشنهاد را نپذیرید.

7- بررسی کیفیت پیوند خروجی

هر زمان که فرصتی برای دریافت بک لینک از سایتی پیدا کردید ، از آن دیدن کرده و سایر پیوندهای خروجی آنها را بررسی کنید. آیا آنها به صورت ارگانیک قرار گرفته اند یا کسی به وضوح آنها را مجبور به ورود کرده است؟ یک بررسی کامل کیفی انجام دهید. اگر به نظر می رسد که سایت پیوندهای مرتبط و معتبر را می پذیرد و آنها را در درستی قرار می دهد ، می توانید از بودن پیوند خود در آنجا نیز احساس خوبی داشته باشید.

همچنین یک تاکتیک ایجاد لینک به نام “لینک سازی شکسته” وجود دارد که می توانید از آن برای پیدا کردن پیوندهایی که سایتهای معتبر شامل صفحات شکسته حاوی محتویاتی هستند که شما ارائه می دهید ، استفاده کنید ، این خطا را به صاحبان سایت نشان دهید و نشان دهید که چگونه می توانند این مشکل را برطرف کنند. در عوض به قطعه محتوای کاری خود پیوند دهید. برای این کار می توانید از یک چک کننده پیوند که توسط ابزارهای سئو مانند Ahrefs یا SEMrush ارائه شده است استفاده کنید.

تکنیک های کم وزن و کلاه سیاه در بک لینک سازی

برخی از لینک ها ترافیک چندانی برای شما ایجاد نمی کنند و در واقع برخی از بک لینک ها مضر هستند. هنگام جستجوی فرصتهای بک لینک ، با در نظر گرفتن “دستورالعمل های مدیران وب Google”  که معیارهای کیفی را مشخص میکند، مراقب بک لینک های مخرب و کسب لینک با تکنیک های سئو کلاه سیاه باشید. در نظر بگیرید که گوگل می تواند سایت هایی را که این لینک ها را از طریق خرید یا فعالیت های مبادله ای به منظور ارتقاء تقلبی رتبه بندی خود دستکاری می کنند، شناسایی و مجازات کند. به همین دلیل تجزیه و تحلیل پیوندها بسیار مهم است. مثال های زیر نمونه هایی از این بک لینک ها هستند:

1- شبکه های بک لینک عمومی:

یک شبکه پیوند عمومی مانند باشگاهی است که برای عضویت در آن هزینه می کنید. این شبکه، پیوند خروجی را با پرداخت هزینه از طرف صاحب پیوند در سایت خود قرار می دهد. بله، این بک لینک است اما پیوندی که می تواند برای شما جریمه به همراه داشته باشد! گوگل از این شبکه ها متنفر است زیرا برای خوانندگان ارزش ایجاد نمی کند. آنها صفحات اصلی خود را با پیوندهای غیر مرتبط بسته بندی می کنند و تقریباً هیچ محتوایی ندارند. گوگل همچنین می تواند صاحبان پیوندها را مجازات کند. بنابراین فکر نکنید که از دست دادن پیوند پشتیبان بدترین چیزی است که می تواند رخ دهد. بلکه سعی کنید بک لینک های بی کیفیت را خود از بین ببرید.

2- نظرات خریداری شده:

شاید شنیده باشید که اظهار نظر در وبلاگ دیگران راهی عالی برای کسب بک لینک در سئو است. این فقط در مورد نظرات مربوط به وبلاگ های مرتبط با کسب و کار شما صادق است که اکثر آنها نظرات خریداری شده را رد می کنند. بله، نظرات خریداری شده ارزان هستند. اما آنها اغلب بی ربط و بک لینک شما را با تعداد بیشماری بک لینک بی ارزش دیگر در یک ضمره قرار میدهند.

3- نرم افزار و ربات ها بک لینک سازی:

برنامه های نرم افزاری وجود دارد که از آنها برای ایجاد بک لینک به صورت اتوماتیک استفاده میشود. ابزارهایی مانند SENuke برای شما در بیشتر سایت ها بک لینک دریافت میکنند اما تبعیض قائل نمی شوند. آنها پیوند شما را خارج از زمینه فعالیتتان در هر سایتی قرار می دهند، که راهی عالی برای گرفتن پنالتی از گوگل است!

4- بک لینک در بلوک های فرعی سایت:

اگر بک لینک شما در بلوک های فرعی از یک سایت وجود دارد، مانند نوار کناری یا پاورقی، به احتمال زیاد با محتوای آن وبسایت و صفحات آن مرتبط نیست. به همین دلیل است که Google تمایل دارد بک لینک های ستون کناری یا پاورقی را نسبت به پیوندهای داخل صفحه با اولویت کمتری بررسی کند. استثناء در این قاعده ، نوع بک لینک های کاملاً مرتبط است که قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. به عنوان مثال، اگر سایت شما مطلبی را راجع به یک شرکت به عنوان کسب و کاری درخشان منتشر کند، اعتبار دهی پیوند ارجاع از طریق وبسایت شما، چخ از نوع بک لینک “نظر سنجی” یا “همکاران ما” در ستون کناری یا پاورقی قابل توجیه است.

5- سایت های نامرتبط:

فقط به این دلیل که شخصی به شما بک لینک ارائه می دهد، آن را دریافت نکنید. در واقع، اگر فعالیت سایت ارائه دهنده لینک هیچ ارتباطی با تم محتوای سایت شما ندارد، لینک خود را در آنجا قرار ندهید. به عنوان مثال، پیوند به وبسایت آژآنس مسافرتی از یک وب سایت فروش لاستیک خودرو به نظر غیر منطقی می آید، در حالی که پیوند از یک فروشگاه تجهیزات مسافرتی کاملا منطقی است.

تکنیک های ایجاد بک لینک وزن دار و کلاه سفید

اکنون می دانید که بک لینک های خوب و بد چه تفاوتی دارند. بنابراین چگونه می توانید موارد خوب را بدست آورید؟ کلید طلایی این است که نام خود و کسب و کار خود را صادقانه بیان کنید. ما در دنیایی تجارت می کنیم که صدای واقعی به مراتب بیشتر از تبلیغات تصنعی است و این به همان اندازه برای بک لینک ها صادق است. گوگل و بینندگان هر دو می توانند بفهمند که بک لینک شما اصلی است یا خیر.

1- در انجمن های صنف خود شرکت کنید

اگر در تالارهای گفتمان مربوط به حوزه کاری خود شرکت کنید، می توانید پیوند ارجاع ایجاد کنید و به سایت خود ارجاع دهید. ابتدا کلمه “forum” به علاوه نام صنف یا صنعت خود را در گوگل جستجو کنید. صرفا پر کردن مشخصات خود در یکی از این انجمن ها معمولاً برای شما بک لینک ایجاد می کند، زیرا آنها به عنوان بخشی از فرایند ثبت نام از شما اطلاعات شخصی و آدرس وبسایتتان را درخواست می کنند.

2- در مورد وبلاگ های مرتبط با تخصص خود نظر دهید

در وبلاگ های مرتبط با فعالیت خود نظر دهید. هدف اصلی شما افزودن ارزش به وبسایت خود است. شما فقط سعی در درج لینک خود ندارید، بلکه شما به دنبال ایجاد ارتباط با وبلاگ نویسان هستید تا خود را به عنوان مشارکت کننده متفکر و هوشمند در صنعت معرفی می کنید.

3- قالب بندی پیوندها

2 نوع قالب بندی بک لینک وجود دارد که میبایست از هر دو نوع در ایجاد بک لینک استفاده کنید.

  • “پیوندهای برهنه” که به عنوان URL خود ظاهر می شوند
  • “پیوندهای انکور تکست” که شامل کلمه کلیدی مرتبطی با کسب و کار شماست

حالا شما آماده هستید که در ساخت بک لینک ماجراجویی کنید و کسب و کار خود را با ساختن پیوندهای پشتیبان در معرض دید قرار بدهید. به یاد داشته باشید، پیدا کردن و ایمن سازی بک لینک های با کیفیت کمی طول می کشد. اکنون که می دانید چه زمانی پیوند ارجاع مفید بسازید و در چه سایتی آن را قرار دهید، از تکنیک های کلاه سیاه برای ایجاد بک لینک در سئو اجتناب کنید و ریسک پذیرفتن جریمه از گوگل را کاهش دهید.

همراه استیل سئو باشید تا درباره سایر الگوریتم های گوگل و شاخصه های مهم سئو اطلاعات کسب کنید.

 

منابع:

 

https://backlinko.com/hub/seo/backlinks

https://www.wpbeginner.com/glossary/backlinks/

https://ahrefs.com/blog/what-are-backlinks/

 
Summary
تحلیل بک لینک در سئو
Article Name
تحلیل بک لینک در سئو
Description
در این مقاله به تحلیل بک لینک های مضر و مفید خواهیم پرداخت و ناگفته های بک لینک در سئو کلاه سیاه و سئوی کلاه سفید را توضیح خواهیم داد.
Author
Publisher Name
Still SEO Institute
Publisher Logo

اشتراک گذاری:

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on reddit
Share on skype

دیدگاه‌ خود را بنویسید

Your email address will not be published.

رنگ کلاه در سئو
مبانی سئو

رنگ کلاه در سئو

رنگ کلاه در سئو و همچنین دیگر مقوله های سایبری را شاید بتوان استعاره ای از استراتژی و مرزبندی اخلاق حرفه ای یک فرد مشرف

 
متن کامل >
تکنیک سئو 2021
آموزش پیشرفته

6 تکنیک سئو در 2021

همانطور که در گذر زمان موتورهای جستجو الگوریتم های خود را به روز رسانی میکنند، تکنیک های کسب رتبه بالاتر در SERP یا Search Engine

 
متن کامل >
سئو چیست
مبانی سئو

سئو چیست

در جواب این سوال که تعریف سئو چیست و متخصص سئو کیست، کلمه سئو که برگرفته از مخفف SEO است معادل Search Engine Optimization بوده

 
متن کامل >